پیشنهاد به مجلس و دولت برای ⁧‫بودجه‬⁩ ۱۴۰۲

بازگشت به نوشته‌ها

پیشنهاد به مجلس و دولت برای ⁧‫بودجه‬⁩ ۱۴۰۲

صورت های مالی تلفیقی سال ۱۴۰۰ ⁧‫فولاد مبارکه‬⁩ نشان دهنده ۱۰۸ همت ( هزار میلیارد تومان) سود خالص روی حدود ۱۸۰ همت فروش است (بازده سود به فروش ۶۰ درصدی طی چند سال متوالی). چرا صنعت فولاد و معادن سنگ آهن این قدر سود سازند؟ به خاطر مفت فروشی ⁧‫گازوئیل‬⁩، برق، گاز، زیرساخت جاده، کیفیت هوا، مواد خام، جان مسافران جاده و…

سهم فولاد مبارکه از مفت فروشی ⁧‫گازوییل‬⁩ کامیون ها در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۱۰ به همت بوده است (توجه: مبارکه به شبکه راه آهن دسترسی دارد). حاکمیت به خاطر تبعات اجتماعی، فعلا افزایش قیمت سراسری گازوییل را در دستور کار ندارد. این دست روی دست گذاشتن، موجب هدر رفت منابع و جهت دهی غلط به تصمیمات فعالان اقتصادی – صنعتی می شود. اما آیا تنها راه حل، افزایش قیمت سراسری گازوییل در کل کشور و برای همه مشتریان است؟ خیر.

پیشنهاد

دولت، به جای دریافت بهای واقعی گازوییل از رانندگان کامیون، هر ماه یک بار، قبض مابه التفاوت مفت فروشی گازوییل مصرفی در حمل جاده ای با کامیون را روی میز فولاد مبارکه و امثالش (یعنی معادن و صنایع بزرگ که مبادی و مقاصد اصلی محموله هایشان نزدیک به شبکه ریلی است بگذارد.
روش اجرای پیشنهاد:
اتصال به سیستم بارنامه سازمان راهداری + سامانه جامع تجارت.

یعنی به ازای صدور هر بارنامه جاده ای برای این دسته از صنایع در مبادی و مقاصد منتخب، عوارض گازوییل به صورت سیستمی محاسبه و در حساب ها اعمال شود.

برآورد اثر تورمی:
نزدیک به صفر. چرا؟ چون قیمت فروش فولاد در کشور معادل قیمت جهانی است و حاشیه سود هم بسیار بالاست.

برآورد منابع قابل وصول از این محل:
هر سال بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار

محل و شیوه مصرف منابع حاصله:
محل: توسعه سیستم حمل ونقل ریلی؛ شامل شبکه، ناوگان و فناوری، که اثر آن در کاهش مصرف گازوئیل جاده ای به زودی نمایان می شود.
شیوه: اهرم سازی منابع از طریق صندوق توسعه حمل ونقل کشور، که باعث فراهم شدن چهار، پنج برابر مبلغ مذکور برای توسعه می شود.

با وضع موجود کشور، این روش، تقریبا تنها روش باقی مانده و البته بهترین روش برای کاهش سهم 90 درصدی کنونی حمل جاده ای و افزایش سهم ۱۰ درصدی کنونیبخش ریلی در حمل بار است. منافع این انتقال سهم،  نیاز به بحث ندارد (انرژی، ایمنی، محیط زیست، کاهش بهای تمام شده تولید و …).

 

سبحان نظری، دبیر انجمن

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها