راه میانبر ایجاد نهاد تنظیم گر ریلی چیست؟

بازگشت به نوشته‌ها

راه میانبر ایجاد نهاد تنظیم گر ریلی چیست؟

ترابران

به گزارش پایگاه خبری ترابران، محسن پورسیدآقایی، عضو هیئت‌علمی دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در نخستین پیش نشست «همایش سالانه بین‌المللی تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری رقابت در ایران» با موضوع «تنظیم‌گری و توسعه رقابت در صنعت حمل و نقل ریلی» در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه راه رسیدن به نهاد تنظیم‌گر ریلی چیست؟ گفت: «ابتدا باید بدانیم که هیچ گاه از دولت چنین انتظاری نداشته باشیم که یک نهاد تنظیم‌گر ایجاد کند، زیرا اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد ابتدا باید مدیرعامل راه‌آهن ایجاد نهاد تنظیم‌گر را بپذیرد و مخالف نباشد.»

پورسیدآقایی افزود: «زیرا او باید وزیر راه و شهرسازی را به ایجاد نهاد تنظیم‌گر ریلی اقناع کند و این موضوع را برای او توجیه کند، در حالی که ممکن است بدنه مدیریتی راه‌آهن معتقد باشد که خودش رگولاتور ریلی است.»

او خاطرنشان کرد: «به این ترتیب، راه میانبر برای تشکیل نهاد تنظیم‌گر ریلی ورود انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و نوشتن طرح مورد نظر بخش خصوصی برای ایجاد نهاد تنظیم‌گر و ارائه آن به نمایندگان مجلس است.»

این عضو هیئت‌علمی دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: «قانون حق دسترسی هم به همین روش به تصویب رسید. در صورتی که اگر دست دولت بود، هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتاد. الان هم راه میانبر همین است که انجمن طرحش را به مجلس بدهد.»

وظیفه بخش خصوصی ارتباط با مراکز قانون‌گذاری است

او با اشاره به اینکه وظیفه بخش خصوصی در همه دنیا ارتباط و تماس با مراکز قانون‌گذاری است، تاکید کرد: «بنابراین وظیفه انجمن این است که یک تیم برای پیگیری این موضوع بگذارد و پس از تعریف و تعیین، به‌عنوان طرح آن را از طریق نمایندگان مجلس پیش ببرد.»

گفتنی است؛ چهارشنبه،‌29 فروردین 1403 نخستین پیش نشست «همایش سالانه بین‌المللی تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری رقابت در ایران» با موضوع «تنظیم‌گری و توسعه رقابت در صنعت حمل و نقل ریلی» با میزبانی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران برگزار شد.

 

 

 

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها