ریشه مشکلات ساختاری در راه آهن؛ مدیریت سیاسی

بازگشت به نوشته‌ها

ریشه مشکلات ساختاری در راه آهن؛ مدیریت سیاسی

گزارش کمیسیون عمران، گزارش جامعی بود و صریح و بی پرده عوامل منجر به بروز سانحه  قطار مسافری مشهد یزد را با در نظر گرفتن ریشه های ساختاری و مدیریتی فهرست و در عین حال به نظرم تلویحا و به درستی رویکردهای مدیرعامل راه آهن را در مدیریت فضای پس از سانحه نقد کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تین نیوز، دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی در گفت و گو با خبرنگار تین نیوز با بیان این مطلب، در مورد گزارش نهایی کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: معتقدم این گزارش فصل الخطاب است و نشان می دهد فارغ از تیم مدیریتی کنونی، در سازمان پیچیده و حجیم و دارای سلسه مراتب عمیق  و تصدیگری مثل راه آهن، نقش سرمایه انسانی بسیار مهم است و در تمام سطوح از پایین ترین سطوح که کارگری است تا مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، باید دارای تجربه و تخصص مرتبط باشند.

سبحان نظری با تاکید بر این که لازم است دولت ها نیز بپذیرند از سیاسی کاری پرهیز کنند، افزود:  نمی شود کسی بیاید و از راه برسد و بدون این که سابقه و تحصیلات مرتبط داشته باشد و صرفا با لابی گری سیاسی یک پست بسیار فنی کشور را تصاحب کند و در نهایت هم منتظر چنین اتفاقات بدی نباشیم.ضمن این که اتفاق بد در این چند ماه اخیر صرفا همین حادثه نبوده است.

او تاکید کرد:  البته به نظرم باید این موضوع را به چند سال اخیر تعمیم بدهیم که در 3 تا 4 سال اخیر در بخش ریلی صرفا در زمینه ایمنی مشکل وجود نداشته بلکه از منظر بهره وری و توسعه بخش ریلی هم مشکل وجود داشته و از نظر تنظیمات اقتصادی عملکرد بخش ریلی هم متاسفانه تنزل رخ داده است که به نظرم اینها بیش از هر عامل دیگری محصول مدیریت سیاسی در راه آهن است. یعنی انتخاب اشخاصی با نگاه و روابط سیاسی و بدون در نظر گرفتن فن و تجربه و تخصص.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در بخش دیگری از سخانش با طرح این سوال از دست اندرکاران نظام سیاسی و اداری کشور که آیا وقتی سیم کشی برق منزل خراب می شود سراغ برقکار اصولگرا رفته یا اگر لوله آب دچار مشکل می شود سراغ لوله کش اصلاح طلب می روند؟ یا برای تمشیت امور اقتصادی منزل به دنبال برقکار و لوله ماهر فارغ از نگاهی سیاسی او هستند؟ گفت: چرا همین کار را در کشور و در بخش های اقتصادی و زیربنایی از جمله راه آهن و بسیاری از سازمان های دیگر دولتی انجام نمی دهند؟

نظری افزود: اکثر این پست ها هم، مثل همان برقکار و لوله کش منزل هستند و و در این موارد هم باید سراغ مدیرعامل  و هیئت مدیره و معاون خوب، فارغ از نگاه سیاسی رفت. ضمن این که حتی اگر دولت ها اصرار داشته باشند  از جناح خودشان برای این سازمان مدیر ارشد پیدا کنند که به نظرم اشتباه است،  قطعا گزینه های خیلی بهتری در بین همان جناح پیدا می شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در دوره ای که فرصت ها برای اصلاح اقتصاد کشور به سرعت از دست می رود کماکان  با سیاسی کاری به اقتصاد و جامعه ضربه می زنیم  که امید دارم هرچه زودتر این خودخواهی های حزبی از نظام اداری و سیاسی کشور رنگ ببازد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها