ترامپ تغییر محسوسی در قراردادهای حمل‌ونقل ایجاد نمی‌کند

بازگشت به نوشته‌ها

ترامپ تغییر محسوسی در قراردادهای حمل‌ونقل ایجاد نمی‌کند

تخصیص بخشی از خط اعتباری برنامه ششم به حمل‌ونقل ریلی، جزئیات راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران – کربلا، حضور شخصیت‌های حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه مطبوعات، بهره‌برداری از طرح اتصال راه‌آهن ایران و آذربایجان تا پایان سال جاری و جهش مذاکرات ریلی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی از عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

مهم‌ترین اتفاق تأثیرگذار حوزه ریلی در هفته گذشته که می‌تواند تأثیر بلندمدتی بر این حوزه داشته باشد، اختصاص یک‌درصدی از درآمد حاصل از نفت و گاز کشور برای توسعه حمل‌ونقل ریلی بود. با توجه به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی و تأکیدات رهبری مبنی بر اهمیت این صنعت و استفاده این حوزه از مزایای اقتصادی، نمایندگان مجلس در قالب برنامه ششم توسعه پیشنهادی ارائه دادند تا یک درصد از درآمد حاصل از نفت و گاز کشور برای توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص یابد. این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه تصویب شده است که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، قابل اجرا خواهد بود و می‌تواند در توسعه حمل‌ونقل ریلی مؤثر باشد.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در همین خصوص اعلام کرد: در صورت شناخته شدن راه‌آهن به‌عنوان یکی از ارکان و شاخص‌های مهم توسعه کشور از جانب مجلس، می‌توان قسمتی از خط اعتباری برنامه ششم به آن اختصاص یابد. حمایت مجلس از این بخش حمل‌ونقلی که صرفه‌جویی‌های اقتصادی بالایی را به همراه دارد، می‌تواند منابعی را که از گذشته برای اختصاص به این حوزه مهم و اساسی مغفول مانده، برگرداند.

قطار ترکیبی تهران – کربلا در ایام اربعین

از دیگر اخبار مهم در هفته گذشته می‌توان به راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران-کربلا اشاره کرد. میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن نیز به مناسبت ایام اربعین حسینی از راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران- کربلا از ۱۸ آبان به قیمت ۱۳۰ هزار تومان خبر داد. علاوه بر فعالیت این قطار در ایام اربعین قرار است این قطار به شکل هفته‌ای یک روز به کار خود ادامه دهد.

حرکت این قطار روز سه‌شنبه ۹۵/۸/۱۸ در ساعت 15:30 آغاز شد تا  مسافران این قطار از تهران به سمت شلمچه (۹۶۰ کیلومتر) حرکت و در آنجا پس از انجام تشریفات گذرنامه به‌وسیله اتوبوس (۳۵ کیلومتر) به بصره اعزام شوند و سپس به‌وسیله قطار (۴۸۰ کیلومتر) به کربلا عزیمت کنند. همچنین به‌منظور جابجایی مسافرین حدفاصل ایستگاه خرمشهر به شلمچه (۱۷ کیلومتر) هر نیم ساعت یک قطار پیش‌بینی‌شده که در مجموع ظرفیت این مسیر ۱۱۵ هزار صندلی بوده و در کل صندلی ایجادی اربعین امسال ۱۵۰ هزار صندلی است.

جهش مذاکرات ریلی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی
همچنین در هفته گذشته رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن اعلام کرد: راه‌آهن ایران در تلاش است تا با همکاری کشورهای منطقه، میزان تبادل کالا از مسیر ایران به دیگر کشورها را افزایش دهد و بنابراین ارتباطات خوبی با راه‌آهن‌های منطقه و تجار بین‌المللی برقرار کرده است.

حسین عاشوری ضمن بیان توضیحاتی درباره جلساتی که راه‌آهن ایران با برخی کشورهای اروپایی چون آلمان طی ماه‌های اخیر داشته است، گفت: در صورت استمرار حرکت قطار چین به تهران، امکان برنامه‌ریزی برای ادامه سیر این قطار از ایران به کشور ترکیه و سپس اروپا وجود دارد. ما باید حجم بالایی از کالا را هدف‌گذاری و کشورهای منطقه را متقاعد کنیم تا تعرفه را ارزان‌تر و مدت‌زمان جابجایی کالا را کوتاه‌تر کنند.

اتصال ریلی بندر چابهار به افغانستان
وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت در خصوص توسعه بندر چابهار و اقدامات صورت گرفته گفت: احداث راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان با سرعت خوبی ادامه دارد و در صورت یافتن سرمایه‌گذار بین‌المللی این مسیر ریلی را به سمت خراسان جنوبی تا اتصال به شبکه ریلی افغانستان ادامه خواهیم داد. ضمن اینکه فرودگاه زاهدان در حال توسعه است و با تکمیل باند جدید و امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر می‌توانیم این فرودگاه را به یکی از مراکز حمل‌ونقل هوایی در یکی از شرقی‌ترین نقاط ایران تبدیل نماییم.

وی با تأکید بر اینکه باید به یک پس‌کرانه مطلوب برای چابهار بیندیشیم ادامه داد: با توجه به اهمیت این بندر اقیانوسی توسعه اطراف آن از نظر فرودگاه و شبکه ریلی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار داشت: امکان توسعه استان وجود دارد و از آنجا که استان حدود ۱۲۰ هزار دانشجو دارد سرمایه انسانی فراوانی دارد که می‌تواند در مسیر توسعه تأثیرگذار باشد.

عمران و آبادانی به تنهایی نمی‌تواند توسعه ایجاد کند و عمده‌ترین ثروت سیستان و بلوچستان با وجود این ۱۲۰ هزار دانشجو و نیروهای توانمند، میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن است. ضمن اینکه بحث گردشگری و سایر خدماتی که در این منطقه قابل توسعه است بررسی و موارد مهم آن در ستاد مرکزی اقتصاد مقاومی مطرح می‌شود و مقدمات یک برنامه‌ریزی با شتاب بیشتر را فراهم خواهیم کرد.

بهره‌برداری از طرح اتصال راه‌آهن ایران و آذربایجان تا پایان سال جاری
مدیرعامل راه‌آهن ایران ضمن بازدید از خط ریلی دو کشور ایران و آذربایجان در آستارا گفت: امیدواریم طبق قولی که داده بودیم تا پایان امسال طرح ارتباط ریلی آستارا – آستارا به بهره‌برداری برسد و انتقال کالا از داخل کشور به سمت مسکو و دریای سیاه بارگیری انجام شود.

جاوید قربان اف رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان نیز در این بازدید گفت: ما کار خود را انجام داده‌ایم و قطار را تا کنار پل مشترک رسانده‌ایم و بر اساس توافق رئیسان جمهوری دو کشور، کار احداث این راه ریلی مشترک را امسال به پایان خواهیم رساند.

حضور شخصیت‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه مطبوعات
در هفته‌ای که گذشت اهالی رسانه در محفل سالانه نمایشگاه مطبوعات دور هم جمع شدند تا آغاز سال جاری مطبوعاتی را با هم جشن بگیرند. یکی از رسوم عرفی نمایشگاه مطبوعات حضور مسئولان و مقامان دولتی و کشوری در این نمایشگاه و دیدار با اصحاب رسانه است.

در همین خصوص و در نمایشگاه امسال غرفه تین‌نیوز مهمان مسئولان حوزه صنعت به‌خصوص صنعت حمل‌ونقل بود. کارشناسان و مسئولان حوزه راه و شهرسازی، ریلی، هوایی و دریایی با حضور در غرفه تین در مورد مسائل مختلفی همچون تأثیر رسانه‌های تخصصی در پیشبرد اهداف حوزه صنعت حمل‌ونقل، انتخابات آمریکا و آخرین چالش‌های حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل پرداختند.

به‌عنوان جمع‌بندی سخنان آن‌ها می‌توان گفت قریب به اتفاق این مسئولان رسانه‌های تخصصی را بزرگ‌ترین نعمت برای کارشناسان و مخاطبان تخصصی قلمداد می‌کردند. از سوی دیگر نیز بیشتر این کارشناسان در خصوص انتخابات امریکا چنین استنباط می‌کردند که ترامپ، برنده انتخابات، نهایتاً یک تاجر است و به فکر منافع اقتصادی آمریکا، بنابراین جای نگرانی زیادی برای قراردادهای بین ایران و کشورهای دیگر وجود ندارد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها