انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

اعلام ابعادی تازه از سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » اعلام ابعادی تازه از سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد

در پی بروز سانحه برخورد قطار مسافری یزد مشهد در ساعت ۵ بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد، کمیسیون عالی سوانح راه آهن گزارشی در این خصوص منتشر کرد. بر اساس گزارش اول این کمیسیون، بوم بیل مکانیکی در میانه خط و در مسیر حرکت قطار مشهد یزد قرار داشته است.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تین نیوز، کمیسیون عالی سوانح راه آهن در گزارش دوم از بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد-یزد که ۲۲ خرداد امسال رخ داد، ابعاد جدیدی از این سانحه را بازگو کرد.

کمیسیون عالی سوانح راه آهن در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد اطلاعیه شماره دو را منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده:

پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضا کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته‌ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم‌های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال گردیده است.

تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه می‌باشد. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء گردید که به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱. عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری

۲. انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی

۳. واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران

۴. اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت

۵. عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت)

۶. عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد

کمیسیون عالی سوانح ضمن اعلام این گزارش پیشنهاد داد به منظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقا سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود.

به گزارش تین نیوز، ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح روز 22 خرداد ماه سال جاری قطار مشهد – یزد در ۸۵ کیلومتری طبس-یزد در خراسان جنوبی از ریل خارج شد و بر اساس اعلام مسئولان تا ساعت ۲۴ شب گذشته ۱۷ نفر جان باختند.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more