انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

حق اعتراض می‌خواهیم

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » حق اعتراض می‌خواهیم
کد خبر: ۱۵۳۵۶

دولت هم باشد، هم نباشد

حق اعتراض می‌خواهیم

  محمد رجبی-مدیرعامل شرکت مسافری رجا|

شرکت‌های بخش خصوصی نگرانی دارند که در رقابت با دولت از پیش بازنده باشند. قطعاً راه‌آهن از این تغییر ابراز رضایت می‌کند، اما اینکه این شرکت مجدداً بخواهد وارد عرصه رقابت بشود، یک نگرانی جدی را به وجود خواهد آورد. در حال حاضر، شرکت‌های بخش خصوصی که در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با رقیب قدرتمندی به نام راه‌آهن روبرو هستند که در سیاست‌گذاری هم دخل و تصرف می‌کند. این نگرانی‌ها در گفتگوی حضوری ما با مسئولان راه‌آهن مطرح شده و آنها می‌گویند این‌طور نیست که ما با تبدیل راه‌آهن به یک هلدینگ کمپانی قدرت بگیریم، اما به هرحال نگرانی‌ها از اعمال تغییر در سطح معاونان وزارت راه و شهرسازی هم مطرح شده است و وجود دارد. هم‌اکنون، به طور مشخص نمی‌دانیم که این تحولات نوعی بازگشت به عقب است یا آن‌طور که در شماره پیشین هفته‌نامه حمل‌ونقل از زبان مدیرعامل راه‌آهن بیان شد، نوعی چابک‌سازی است.

 

آنچه با نشانه‌های موجود به ذهن ما می‌رسد، این است که راه‌آهن که حتی به مسئله خرید ناوگان هم ورود پیدا می‌کند، احتمالاً باز درصدد اعمال بیشتر نقش حاکمیتی خود است و به همین دلیل هم خواسته مشخص ما به عنوان بخش خصوصی این است که رگلاتوری و تنظیم مقررات از بدنه راه‌آهن جدا شود که گویا این اتفاق خواهد افتاد. بخش سیاست‌گذاری هم باید جدا شود. این اتفاق در بخش‌های هوایی و دریایی و جاده رخ داده و ما به ‌عنوان مثال، سازمان راهداری را داریم که هدایت فعالیت شرکت‌های خصوصی از آن طریق انجام می‌شود. البته، در بخش‌هایی مثل بخش قطارهای حومه‌ای تصدی دولت را می‌پذیریم، زیرا این بخش به دلیل نظام تعرفه‌ای آن و هزینه‌بر بودن جایی برای فعالیت بخش خصوصی ندارد و برای او زیان‌ده خواهد بود، اما در دیگر بخش‌ها مثل بحث تأمین لکوموتیو، بخش باری و تأمین ناوگان و… این نوع سیاست‌گذاری مردود است.

 

من فکر می‌کنم در اقتصاد دولتی ما، این تغییرات در این جهت خواهد بود که اگر بخش خصوصی خواست اعتراضی به شرایط موجود بکند، نتواند؛ زیرا همه راه‌های اعتراض بسته و همه چیز کاملاً دولتی شده است. اقتصاد ما اقتصاد آزاد نیست. در شهرهای پیشرفته‌ای مثل لندن و پاریس، اگر به عنوان مثال لکوموتیوران‌ها اعتراضی داشته باشند، دو، سه روز اعتصاب می‌کنند و به اعتراض آنها نیز رسیدگی می‌شود. در کشور ما، اصلاً چنین شرایطی حکم‌فرما نیست. اگر واقعاً تغییر و تحولی در این شرایط می‌خواهد صورت بگیرد و بخش خصوصی پا بگیرد، باید بگذارند بخش خصوصی اجازه اعتراض داشته باشد وگرنه ما حرف خود را پس می‌گیرم و همه چیز را دودستی تقدیم دولت می‌کنیم.

منبع خبر : “هفته نامه حمل و نقل

لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2322&preview=true

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more