چرا راه‌آهن به دنبال «هلدینگ کمپانی» است؟

بازگشت به نوشته‌ها

چرا راه‌آهن به دنبال «هلدینگ کمپانی» است؟

عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن پاسخ داد:

هم‌اکنون راه‌آهن تلاش می‌کند تا طرح تغییر کاربری به یک هولدینگ کمپانی را از مسیر قانونی‌اش پیگیری کند. برخی نگران‌اند که ممکن است محدوده بخش خصوصی با تهدیدهایی مواجه شود، ما در حوزه دولت هم نگرانی‌هایی داریم که بخشی از تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه راه‌آهن انجام می‌شود به بیرون منتقل شود؛ اما وقتی شرکتی (رولَند برگر) مستقیماً ذی‌نفع نیست و فقط به دنبال مدلی است که متناسب با مقررات کلان ایران یک روند روبه بهبود را داشته باشد ما نیز آن را می‌پذیریم.

در اساسنامه شرکت راه‌آهن، این شرکت به‌عنوان یک شرکت دولتی معرفی شده است که در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری کلی برای بخش ریلی صاحب نظر است. مدتی است که خبر تغییر کاربری این شرکت با تاسیس یک هولدینگ کمپانی ریلی به جای یک شرکت دولتی و جدا شدن نهاد تنظیم مقررات و نهاد سیاست‌گذاری از آن و واگذاری همه این وظایف به شورای سیاست‌گذاری‌ای در وزارت راه به گوش می‌رسد. در همین ارتباط نظر حسین عاشوری، عضو هیات مدیره و رییس کارگروه ترانزیت راه‌آهن را پرسیده‌ایم.

این عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن نخست شمه‌ای از افت و خیزهای تاریخ خصوصی‌سازیِ ناقص در حوزه ریلی را یادآور شد و گفت: 12 سال از خصوصی‌سازی در راه‌آهن می‌گذرد. ما طی این 12 سال در اجرای خصوصی‌سازی توفیقات و شکست‌هایی داشته‌ایم که نشان می‌دهد راه‌آهن نیاز به اصلاح ساختار دارد. چراکه ما متناسب با خصوصی‌سازی به اصلاح ساختار راه‌آهن اقدام نکرده‌ایم. هم در برنامه پنجم تاکید شده بود و هم در برنامه ششم تایید شده که راه‌آهن به اصلاح ساختار نیاز دارد.

حسین عاشوری ادامه داد: راه‌آهن پس از طی مراحل دشواری در طول این سال‌ها به این نتیجه رسید که به اصلاح ساختار خود بپردازد و بعد از بررسی‌های مختلف چند شرکت مشاور خارجی که در زمینه اصلاح ساختارهای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کارکرده بودند، دستاوردهای خود و نهایتا شرکت «رولَند برگر» برای این کار انتخاب شد.

رییس کارگروه ترانزیت راه‌آهن ادامه داد: این شرکت طی دو سال گذشته جلسات متعددی با بخش خصوصی و دولتی کشور ما داشته تا متوجه شود ذی‌نفعان راه‌آهن برداشت‌شان از تغییر ساختار و همچنین از شرایط موجود چیست. رولَن برگر ساختار ایده‌آل کشورهای توسعه‌یافته را نیز پرزنت کرد و با مجموع این تعاملات به یک ساختار متناسبی رسید که براساس برگزاری جلسات متعدد با مسئولان راه‌آهن، اعضای هیات مدیره، معاونان، وزیر محترم راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه‌شد. این اصلاحات بیان‌شده نهایتا به پیشنهاد تأسیس یک «هلدینگ کمپانی» رسید.

عاشوری همچنین افزود: هم‌اکنون راه‌آهن تلاش می‌کند تا این طرح را از مسیر قانونی‌اش پیگیری کند. برخی نگران‌اند که ممکن است محدوده بخش خصوصی با تهدیدهایی مواجه شود، ما در حوزه دولت هم نگرانی‌هایی داریم که بخشی از تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه راه‌آهن انجام می‌شود به بیرون منتقل شود؛ اما وقتی شرکتی (رولَند برگر) مستقیماً ذی‌نفع نیست و فقط به دنبال مدلی است که متناسب با مقررات کلان ایران یک روند روبه بهبود را داشته باشد ما نیز آن را می‌پذیریم.

حسین عاشوری درباره محتوای این طرح بیان کرد: طبق این طرح، باید شورای رقابتی در وزارت راه تشکیل شود و از آنجا روی مصوبه‌های راه‌آهن کار شود. تجربه خصوصی‌سازی در کشورهای دیگر و عدم موفقیت آن‌ها در راه‌آهنِ خصوصی باعث شد تا بخش‌هایی از قوانین ما، اصلاح شوند و این اصلاحات نباید به‌مثابه تهدید دیده شوند.

این مقام مسئول در انتها گفت: ما به دنبال کوچک کردن بخش خصوصی نیستیم بلکه به دنبال بهبود شرایط برای حضور این بخش هستیم. ما برای اینکه بتوانیم به راه‌آهنی دسترسی داشته باشیم که با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه، بتواند 195 میلیون تن بار را جابه‌جا کند، طبیعی است که بخواهیم هم راه‌آهن و هم بخش خصوصی چابکی داشته باشیم. مطمئناً نه راه‌آهن در این زمینه موفق عمل کرده و نه بخش خصوصی، که در این اصلاح ساختار باید به آن پرداخته شود.

لینک کوتاه : https://rtcguild.ir/?p=2305&preview=true

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها