انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

به جای افزایش قیمت بلیت، هزینه‌های ریلی با ارز دولتی جبران شود

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » به جای افزایش قیمت بلیت، هزینه‌های ریلی با ارز دولتی جبران شود

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: افزایش قیمت بلیت قطار برای اقشار مردم قابل قبول نیست، بنابراین باید در شرایط اقتصادی فعلی، حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.

به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد رجبی امروز در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل و نقل ریلی مسافری اظهار داشت: ایران به عنوان کشوری پهناور که شرایط جغرافیای متفاوتی دارد و یک قطار که از شهری به شهر دیگر حرکت می‌کند با شرایط آب و هوایی و جوی متفاوتی مواجه است، به عنوان مثال در برخی از روزهای سال در قطار تهران- بندرعباس ابتدا سیستم گرمایش قطار فعال می‌شود و پس از آن باید سیستم سرمایش فراهم شود‌، بنابراین واگن با مشخصات خاص می‌طلبد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد از ناوگان ریلی حمایت شود، اظهار داشت: امروز میانگین عمر ناوگان در بخش مسافری ریلی به 29 سال رسیده است.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی افزایش هزینه ناوگان ریلی پس از نوسان ارزی را از چالش‌ها برشمرد و گفت:‌ در برنامه‌های توسعه پنج‌ ساله، نگاه ویژه‌ای به بخش ریلی شده است، اما این توسعه در دولت‌ها بیشتر متوجه زیرساخت‌ها شده است و در بخش ناوگان توجه چندانی وجود ندارد.

رجبی ادامه داد: حدود 11 شرکت ریلی شامل 8 شرکت سفیرریل، رجا و فدک در حال حاضر هزینه‌های نگهداری ناوگان را از محل منابع خود انجام می‌دهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است.

وی با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمی‌شود، وابستگی ارزی داریم، از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم بابت مواد اولیه یا قطعات کوچک‌تر، وابستگی ارزی وجود دارد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی بیان کرد:‌ در دو سال گذشته برخی از قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد، امروز به سمت سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کرده‌ایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود.

رجبی افزود:‌ پس از نوسانات ارزی نامه‌ای به وزیر صنعت معدن و تجارت نوشته‌ایم تا به ما کمک کند تا شرکت‌های ریلی مسافری بیش از این دچار مشکل نشوند.

وی اظهار داشت:‌ سهم ارزبری واگن‌های قدیمی 15 تا 25 درصد، خودکشش‌ها 45 درصد و واگن‌های های‌تک بیش از 45 درصد است و البته در واگن‌های نو از نظر قطعات مصرفی و تعمیرات، وابستگی ارزی وجود دارد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت:‌ در حال حاضر وابستگی ارزی ناوگان ریلی مسافری در بخش آلات ناقله، پایین‌شاسی، ترمز، چرخ‌ها، موتور و گیربکس (در خودکشش‌ها) است، تعمیرات گیربکس خودکشش‌ها با احتساب هزینه رفت و برگشت به آلمان حدود 110 تا 150 هزار یورو است.

وی با بیان اینکه در حوزه کیفیت سوخت هم مشکل داریم، اضافه کرد: متاسفانه گازوئیل در کشور ما استاندارد لازم را ندارد، میزان گوگرد در گازوییل بالاست و همین امر موجب می‌شود، هزینه تعمیراتی موتور و سیلندر ما افزایش یابد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه نوسانات ارزی بر فیلتر، واشر و حتی روغن تولید داخل هم اثر گذاشته است، گفت: متاسفانه شرکت‌های تولیدی لباس هم در مناقصه لباس فرم رییس قطار شرکت نکردند و اعلام کردند که قیمت نخ و پارچه دو برابر شده است و برای آنها صرفه ندارد.

رجبی ادامه داد: ما پیش از این ارز مبادله‌ای به قیمت دلار 3 هزار تومانی می‌گرفتیم، حتی امروز دلار 4200 تومانی هم برای ما گران است و باید برای نگه داشتن این صنعت فکری شود.

وی ادامه داد: تا امروز از قطعات موجود در انبارها استفاده می‌کردیم، اما از این پس باید وزارت صنعت به داد ما برسد و مباحث مربوط به تامین ارز ما با  دلار 4200 تومانی انجام شود.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: برای سر پا نگه داشتن ناوگان مسافری ریلی و افزایش استقبال عمومی از حمل و نقل عمومی ریلی ضرورت دارد‌، ارز با قیمت 4200 تومان به ناوگان ریلی اختصاص یابد.

رجبی با بیان اینکه در ازای هر کیلومتر- صندلی 6 سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد،‌‌ اضافه کرد: مشتری‌های قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: قیمت تمام شده سیر هر واحد واگن حومه‌ای با احتساب ارز 4200 تومانی در هرکیلومتر 250 تومان و در 20 کیلومتر 5 هزار تومان است که ما امروز قیمت 600 تا 1000 تومان از هر مسافر دریافت می‌کنیم.

رجبی با بیان اینکه قیمت واگن‌های مسافری افزایش بسزایی یافته است، گفت: البته شرکت رجا پیش از این قراردادی با واگن‌پارس داشت که در سه ماه آینده در قالب دو بسته 8 تایی، واگن با قیمت قبلی از واگن پارس تحویل رجا می‌شود.

لینک منبع: https://www.farsnews.com/news/13970619000608

لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/5032

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

نرخ بلیت مسافری با هزینه ها همخوانی ندارد/ بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی منحل شده است

ریل نیوز ناصر غفاری، مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم و رئیس هیئت مدیره شرکت سفیر ریل آسیا در گفتگو با Read more

رشد شاخص‌های اقتصادی با نرخ بلیت قطارهای مسافری همخوانی ندارد

ریل نیوز ابوالقاسم سعیدی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل Read more

پیشنهاد ورود نمایندگان شرکت‌های ریلی در بخشی از ساختار راه‌آهن

تین نیوز مدیرعامل راه آهن خواستار استفاده از خرد جمعی برای کاهش مشکلات حوزه ریلی کشور شد و افزود: ترجیح Read more