انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

لزوم تخصیص ارز دولتی برای واردات قطعات واگن‌های مسافری

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » لزوم تخصیص ارز دولتی برای واردات قطعات واگن‌های مسافری

سیستم حمل و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط از ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است . با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری به صورت ارزی باید تأمین شود ، میزان تأثیر نرخ ارز بیشتر هویدا می‌شود .

به نقل از پرتال حمل و نقل ، هزینه‌های تامین قطعات واگن‌های مسافری از خارج با ارز بازار ثانویه موجب زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی می‌شود .

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان این مطلب افزود : تداوم روند فعالیت این شرکت در زمینه ارائه خدمات مسافری ایمن و متناسب با سطح درآمد آحاد جامعه ، نیازمند تامین قطعات مورد نیاز به منظور تعمیر و نگه‌داری واگن‌های مسافری اعم از ترن‌ست ، ریل باس و … با نرخ مناسب می‌باشد .

محمد رجبی تأکید کرد : اگر هزینه‌های تامین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملا زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت‌ قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود .

مدیرعامل شرکت رجا از دولت و مسئولان بانک مرکزی درخواست کرد : با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمت رسانی ، برای قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند ، لازم است برای واردات آن ها ارز دولتی تخصیص یابد . سیستم حمل و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط از ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است . با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری به صورت ارزی باید تأمین شود ، میزان تأثیر نرخ ارز بیشتر هویدا می‌شود .

مدیرعامل رجا همچنین افزود : از آن جا که کالاهای مورد درخواست این شرکت آماده نبوده و دارای دوره ساخت می‌باشند ، لذا اعتبار زمانی ارز تخصیص یافته باید متناسب با دوره ساخت کالا در نظر گرفته شده و امکان تمدید با نرخ دولتی را داشته باشد . عدم تأمین ارز دولتی بابت قطعات فنی واگن‌ها می‌تواند منجر به توقف تعدادی از واگن‌های مسافری شود .

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت مسافری ریلی ایران سهم حدود ۶۰ درصدی از ناوگان و جابه‌جایی مسافر را داراست ، گفت : در هر صورت تأمین ارز دولتی برای خرید قطعات فنی واگن‌ها اولویت بسیار بالاتری نسبت به پرداخت ارز دولتی برای خودرو سازها و یا وارد کنندگان تلفن همراه دارد و ما مفتخریم که طی سالیان گذشته نقش مهمی در جابه‌جایی مسافرین عمدتاً کم درآمد و اقشار متوسط جامعه همچنین زائرین حرم مطهر ثامن الائمه را ایفا کردیم .‎

لینک کوتاه خبر: https://rtcguild.ir/3050-21

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more