انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

طرح Wagon pool در حمل و نقل ریلی کشور در مسیر سنگان- بندرعباس

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » طرح Wagon pool در حمل و نقل ریلی کشور در مسیر سنگان- بندرعباس

✅ با همکاری بخش خصوصی و شرکت راه آهن,
برای اولین بار طرح Wagon pool در حمل و نقل ریلی کشور در مسیر سنگان- بندرعباس اجرا خواهد شد

◀️ به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در مورخ 1396/06/11 در محل دفتر انجمن صنفی نشست مشترکی با راه آهن و شرکت های حمل و نقل ریلی مسیر سنگان – بندرعباس برگزار گردید. در این نشست که با هدف طرح ایجاد مدل یکپارچه بارگیری و تخلیه در بستر “سبد واحد واگن ها” برگزار گردید برای اولین بار مفهوم Wagon pool (اشتراک واگن باری) مطرح و در خصوص مقدمات پیاده سازی این طرح بحث و گفتگو صورت گرفت. در این جلسه آقایان بابایی دبیر انجمن صنفی, احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه آهن , جعفری مدیرکل سیر و حرکت راه آهن و آقایان فروزش مدیرعامل شرکت راه آهن حمل و نقل, طلوعی مدیرعامل شرکت ریل پرداز سیر, شفیع زاده مدیرعامل شرکت تجارت کوشش سپاهان و سیدگر نماینده شرکت بهتاش سپاهان حضور داشتند.

◀️ مهمترین اهداف این طرح عبارتند از:

?حذف توقف های منطقه انشعاب و خطوط مانوری
?توزیع عادلانه واگن های شرکت ها به خطوط بارگیری
?حرکت به سمت تشکیل قطار کامل متشکل از واگن های یک شرکت بجای چند شرکت
?کاهش زمان تخلیه واگن ها در مقصد
?کاهش زمان مانور قطارها و تفکیک واگن های مالکین در مقصد

◀️ مهمترین ابزار دراین مدل ایجاد مدیریت یکپارچه در مبدا و مقصد بارگیری توسط یک شرکت مشترک است. به عبارتی این مدل نوعی مدیریت دارایی ها (Asset Management) برای افزایش بهره وری ناوگان محسوب می گردد. عملا کلیه فرایند تخصیص واگن و بارگیری در مبدا و مانور و تخلیه واگن ها در مقصد توسط یک شرکت انجام می گیرد در حالیکه مدیریت و تقسیم واگن های تمام شرکت های ذینفع را همین یک شرکت مشترک در اختیار خواهد داشت.

◀️ برخی مشکلات پیش رو:

?تغییر تناژ قطارها در مسیر بدلیل شیب و فراز خط که منجر به رسوب واگنها در مسیر می شود
?تنظیم قطار در مبدا بر اساس محدودیت های خطوط تخلیه در مقصد به منظور کاهش عملیات مانور
?بدون تنظیم قطارهای برنامه ای عملی شدن این مدل تخصیص با مشکلات اجرایی مواجه خواهد بود
?محدودیت ظرفیت خطوط بین ایستگاه انشعاب و مانوری به طول حدود 17 کیلومتر که عملا رسوب واگن را در مسیر بدنبال دارد
?نبود سیستم های اطلاع رسانی و ردیابی واگنها, مجهز نبودن واگن ها به سنسورهای تخلیه و بارگیری

◀️ مصوبه جلسه:

مقرر گردید انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با همکاری چهار شرکت ذینفع در محور سنگان – بندرعباس نسبت به تهیه مدل پیشنهادی خود اقدام نمایند تا پس از طرح در مراجع ذیربط راه آهن طرح نهایی به تصویب طرفین برسد. در این پیشنهاد مفروضات اولیه مدل از جمله تعهدات راه آهن در اجرای طرح از جمله برنامه ای شدن قطارها, تعهد در تحقق زمانبندی مشخص سیر رفت و برگشت هر واگن, مانور مناسب در مبدا و مقصد, ترجیح در اجرایی شدن قطار کامل در این مسیر و پرداخت عدم النفع توسط طرفین در صورت عدم تحقق تعهدات ارائه خواهد گردید. البته پیشنهاد تشکیل یک شرکت مشترک (کنسرسیوم) بین شرکت های حمل و نقل ریلی در این مسیر ممکن است یکی از گزینه های مدل پیشنهادی باشد.

لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2044&preview=true

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more