هدف‌گذاری خرید 120 واگن مسافری در 2 سال با اولویت تولید داخل

بازگشت به نوشته‌ها

هدف‌گذاری خرید 120 واگن مسافری در 2 سال با اولویت تولید داخل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد با اشاره به قرارداد این شرکت با شرکت راه‌آهن آلمان در راستای استانداردسازی خدمات قطارهای مسافری در ایران گفت: طبق برنامه ششم توسعه بنیاد مستضعفان بن‌ریل تا سال 97، 120 دستگاه واگن مسافری خریداری می‌کند.

علیرضا شیخ طاهری امروز در نشست خبری با بیان اینکه راه‌آهن شرقی بنیاد ماه گذشته با برند بن‌ریل ثبت علائم تجاری شد گفت: اوایل دهه 70 به عنوان اولین شرکت ریل دولتی در حوزه ریلی فعالیت خود را در دو بخش بار و مسافر آغاز کردیم.
وی ادامه داد: از سه سال پیش بخش مسافری و بار از یکدیگر به خاطر تفاوت‌های ویژگی کار منفک کردیم و راه‌آهن شرقی بنیاد امروز در حوزه مسافری با 128دستگاه واگن فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد با بیان اینکه در حال حاضر متوسط عمر ناوگان ریلی کشور بیش از 30 سال است گفت: میانگین عمر ناوگان واگن‌های مسافری ما 10 سال است به طوری که جوان‌ترین ناوگان ریلی کشور محسوب می‌شود.
شیخ‌طاهری ادامه داد: از این 128 واگن فعلا یکصد دستگاه واگن ما 4 تخته ویژه مجهز به سیستم‌های تهویه و امکانات رفاهی استاندارد است.

هدف‌گذاری افزایش واگن‌ها به 2520 دستگاه طبق برنامه توسعه بنیاد مستضعفان
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد بیان کرد: با توجه به تاکیدات رئیس بنیاد مستضعفان به توسعه ریلی و خدمت‌رسانی مناسب راه‌آهن شرقی بنیاد به عنوان شرکـت‌های زیرمجموعه بنیاد بهبود کیفیت را در دستور کار قرار داد و استراتژی پایه ما در این حوزه افزایش کیفیت در کنار مدیریت هزینه و مناسب‌سازی قیمت است.

شیخ‌طاهری به مزایای حمل و نقل ریلی و اولویت‌های آن بر دیگر مدل‌های حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف سوخت،‌کاهش سوانح رانندگی و سبز و پاک بودن حمل‌‌ونقل ریلی از مزایایی است که این سیستم حمل و نقلی را بر دیگر مدل‌ های حمل و نقلی برتری داده است. در این راستان بنیاد مستعضفان نیز توسعه ریلی را در حوزه کاری خود پراهمیت برشمردند و با موافقت ریاست بنیاد مستضعفان توسعه ریلی در راه‌آهن شرقی بنیاد در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: طبق برنامه توسعه بنیاد مستضعفان تا سال 97 ملزم شدیم تعداد ناوگان از 128 دستگاه به 250 دستگاه افزایش یابد و همزمان کیفیت و ارتقای همچنین سهم ما در بازار ریلی از 5 درصد به 10 درصد افزایش یابد.

هدف‌گذاری تهیه واگن‌های مسافری از شرکت‌های داخلی و خارجی
وی با بیان اینکه ثبت سفارش به شرکت‌های داخلی برای توسعه ناوگان را قطع نکرده‌ایم گفتن: در حال حاضر 51 دستگاه واگن مسافری از 128 دستگاه واگن موجود تولید داخل و مابقی واگن‌های خارجی است. ضمن آنکه در برنامه توسعه‌ای خود خرید واگن‌های خارجی را در کنار خرید واگن‌های داخلی در دستور کار داریم.
وی بیان کرد: متوسط سن ناوگان ما امروز 10 سال است و اصلا دنبال افزایش متوسط سن ناوگان نیستیم؛ بنابراین برای خرید واگن خارجی هم خرید واگن‌های نو و با متوسط سن کم در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد گفت: برای خرید ناوگان خارجی با چند شرکت اروپایی مذاکراتی داشته‌ایم؛ پیشنهاداتی درباره اخذ فاینانس هم وجود دارد اما اولویت ما استفاده از منابع داخلی بنیاد برای  تامین مالی است.
وی ادامه داد: البته موضوعات فاینانس هم پییگری می‌شود و برخی سازنده‌های خارجی اعلام کردند که با تامین مالی فروش واگن را به ما انجام خواهند داد.

تردد روزانه 14 قطار بن‌ریل در مسیرهای ریلی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد قطار توسط شرکت‌های غیردولتی را روزانه در سیر داریم که شامل 14 قطار است.
وی مسیرهای ریلی بن‌ریل را تهران- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- مشهد، قزوین- مشهد، ملایر- مشهد، اراک- مشهد، قم- مشهد و کرمان- مشهد عنوان کرد.

انعقاد قرارداد طراحی خدمات مسافری ریلی طبق استاندارد جهانی با راه‌آهن آلمان
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد گفت: دوره‌های آموزشی ویژه مهمانداران برای تکریم مسافر به طور منظم در این شرکت برگزار می‌شود.
وی افزود: در راستای به روز سازی خدمات بن‌ریل به مسافران چندی پیش قراردادی با شرکت راه‌آهن آلمان منعقد کردیم که اولین قرارداد بخش غیردولتی با راه‌آهن آلمان بود.

شیخ‌طاهری افزود: راه‌آهن المان به عنوان صاحب برند در حوزه ریلی بن‌ریل را مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهد و مدل‌های بهبود یافته خدمات را به ما توصیه می‌کند ضمن آنکه در کنار انتقال تکنولوژی اجرای پروژه توسط متخصصان داخلی و پرسنل شرکت انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد ادامه داد: در واقع شرکت ما توسط راه‌آهن آلمان ارزیابی و ممیزی می‌شود و در صورت تایید قطارهای ما تحت لیسانس شرکت راه‌آهن آلمان قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در این پروژه دو موضوع اصلی در دستور کار است اول انتقال دانش و سپس اجرا توسط کارشناسان داخلی تا کیفیت خدمات در حوزه ریلی در سطح کشور ارتقا یابد.

توجه به کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران طبق استاندارد جهانی
شیخ‌طاهری ادامه داد: ضریب اشغال صندلی ناوگان ما در قطارهای غزال 75 درصد است تلاش کرده‌ایم نوشیدنی رایگان‌، ملحفه یکبار مصرف، اینترنت آفلاین و سیستم‌های تهویه در همه قطارهای ما ارائه شود.
وی افزود: همچنین شماره‌های پیامک 50005759 و 88 026367073  جهت دریافت انتقادات، نظریان و پیشنهادات مسافران در همه واگن‌های ما نصب شده است.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها