مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح می دهد: چرا تکمیل کریدور شمال به جنوب اهمیت دارد؟

بازگشت به نوشته‌ها

مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح می دهد: چرا تکمیل کریدور شمال به جنوب اهمیت دارد؟

محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره مهم بودن اجرا و تکمیل کریدور شمال به جنوب توضیح می دهد.

 بند 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که ازسوی مقام معظم رهبری درخصوص آن تاکید شده است اشاره به ترانزیت و راه های مواصلاتی دارد . این بند دراستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی صراحتا اشاره به تعامل با کشورهای همسایه از راه تجارت و تبادل کالا دارد . دولت یازدهم برای تحقق یافتن این مهم اقدام به اجرای اجلاس 3 جانبه با کشورهایی همچون آذربایجان وروسیه کرد که سفررییس جمهور به آذربایجان مهم ترین گام دراین راه بود .

«محسن پورسید آقایی» مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پر اهمیت بودن اجرا و تکمیل کریدور شمال به جنوب اظهار کرد؛ سفر رییس جمهور به آذربایجان در تسریع اجرای پروژه بسیار موثر بود .

درباره کریدور شمال به جنوب  و چگونگی پیشرفت پروژه توضیح دهید ؟
همانطور که می دانید ، کریدور شمال به جنوب از جمله اقدامات مهم وتاثیرگذاردرپیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی است که چند سال پیش مقام معظم رهبری دستور آن را داده بودند . در این رابطه باید عنوان کنم که سفررییس جمهوری به آذربایجان در پیشبرد این پروژه و زودتر به سر انجام رساندن آن بسیار تاثیر گذار بود . همزمان با سفردکترروحانی به باکو، تفاهم نامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای همکاری های دوجانبه  تجاری و ریلی امضا شد .این در این خصوص شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم موظف به اجرای پروژه های این تفاهم نامه است . بزودی بخش اعظمی از آن اجرایی خواهد شد .

راه آهن جمهوری اسلامی در به سرانجام رسیدن این پروژه چه نقشی دارد و هم اکنون چه اقداماتی از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام شده است ؟
راه آهن جمهوری اسلامی در احیای کریدور شمال – جنوب نقش اصلی را ایفا می کند .کریدور شمال – جنوب مسیری است که از سوی کره، چین، سنگاپور و هند، کالاها را به سمت اروپا و روسیه انتقال می دهد.نکته دارای اهمیت آن است که مسیر ایران میانبری برای انتقال بارهای ترانزیتی از خلیج فارس و بندرعباس به آستارا و از آنجا به کشور جمهوری آذربایجان و در نهایت به مسکو و کشورهای اروپایی است . این کریدور مسیر بسیار مهم ترانزیتی خواهد بود که مجموع کشورها را به یکدیگر پیوند می دهد.

یکی از حلقه های واسط کریدور شمال – جنوب، مسیر آستارای ایران – آستارای آذربایجان است که به طول ۱۰ کیلومتر شهر آستارا در ایران را از طریق پل به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان متصل می کند.

این خط تاچه زمانی به بهره برداری می رسد ؟
اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان پروژه ریلی است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد  . راه آهن قزوین – رشت و آستارا نیز درحال ساخت است و تا پایان امسال محور قزوین به رشت تکمیل و محور رشت به آستارا با سرمایه گذاری کشور جمهوری آذربایجان ساخته می شود.این سرمایه گذاری و یا اعتبار کاملا به میل و اراده دولت آذربایجان برای تسریع در روند پروژه استفاده می شود . چرا که آذربایجان نیز از هرچه زودتر به بهره برداری رسیدن این پروژه سود خواهد برد .

با اتصال راه های مواصلاتی و ایجاد ترانزیت در این پروژه چه مقدار کالا جابجا خواهد شد و چه تاثیراتی در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور شاهد خواهیم بود ؟
در تحقیقاتی که از سوی روسیه و آذربایجان ارائه شده است با اتصال رشت و آستارا به این کریدور 10 میلیون تن بار جابجا خواهد شد ، که یقینا تاثیرمثبت آن را می توان در اقتصاد ایران مشاهده کرد.این اتفاق نه تنها عاملی بر گسترش خطوط ریلی راه آهن جمهوری اسلامی است بلکه در این راستا 1800 شغل جدید ایجاد می شود . در خصوص امنیت سیاسی و ملی باید بگویم که کشوری که در مسیر کریدور بین المللی قرار گیرد ، از حمایت ویژه کشورهای همسایه به لحاظ امنیتی برخوردار خواهد شد چرا که دولت های تلاش می کنند تا در امنیت کامل از تبادلات تجاری شان بهره برداری کنند . نکته مهم و پر اهمیت ماجرا این است که بند 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که ازسوی مقام معظم رهبری درخصوص آن تاکید شده است نیز اجرایی می شود . این بند دراستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به تعامل با کشورهای همسایه از راه تجارت و تبادل کالا اشاره می کند  .

دولت یازدهم برای تحقق یافتن این مهم اقدام به اجرای اجلاس 3 جانبه با کشورهایی همچون آذربایجان وروسیه کرد که سفررییس جمهور به آذربایجان مهم ترین گام دراین راه بود. با امضای تفاهم نامه همکاری بین راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، این محور احداث می شود و تا تکمیل مسیر فوق، کالاها از بندرعباس تا قزوین به وسیله راه آهن جابجا و از رشت تا آستارا با کامیون و از آستارا از طریق پل به کشور جمهوری اذربایجان منتقل می شود.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها