ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری در میدان راه‌آهن تهران، فرصت یا تهدید؟

بازگشت به نوشته‌ها

ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری در میدان راه‌آهن تهران، فرصت یا تهدید؟

موضوعی که این روزها شهرداری تهران بسیار به آن توجه دارد قرارگیری فضای ایستگاه راه‌آهن برون شهری به مساحت 160 هکتار در محدوده مرکزی میدان راه‌آهن است. طبق بررسی‌هایی که شهرداری تهران انجام داده است از این فضای 160 هکتاری حدود 3 هکتار به 5 سکو و حریم آنها اختصاص دارد و مابقی فضاها استفاده آنچنانی نمی‌شود.

تاکید شهرداری در مورد ضرورت ساماندهی و زیباسازی و مناسب سازی خطوط راه آهن بین شهری و محدوده ایستگاه راه‌آهن تأکید بجایی است اما نکته‌ای که قابل توجه است استراتژیک بودن مکان ایستگاه راه‌آهن تهران به جهت انجام تبادلات سفر است. این نکته که در وضع موجود در این ایستگاه، سهم سفرهای باری و مسافری ناچیز است درست است اما حال که سمت و سوی دنیا به سمت افزایش سهم سفرهای ریلی است می‌شود با برنامه‌ریزی و برقراری امکان تبادل  سفرها در محدوده ایستگاه راه آهن، عملکرد ایستگاه را ارتقا داد.

همچنین در صورتی که در وضع موجود در محدوده ایستگاه آلودگی‌های بصری، صوتی و هوایی وجود دارد لازم است ناوگان و سیستم‌های ریلی ارتقای پیداکند.

در واقع همانطور که توسعه شهر تهران به سمت افزایش سهم سفرهای روزانه سیستم های ریلی است دراین میان مناسب سازی و توسعه ایستگاه راه آهن می تواند بخشی از افزایش سهم سفرهای ریلی را پوشش دهد به این صورت که با توجه به توسعه خطوط مترو، استقرار ایستگاه مترو در اطراف راه آهن می تواند عاملی جهت افزایش سهم سفرها و بهبود تبادل سفرها شود.

بعلاوه یک پتانسیلی که محدوده ایستگاه راه آهن دارد توسعه حمل و نقل عمومی محور یا همانTOD  است و این فضای 160 هکتاری بسیار مناسب برای این توسعه است.

در صورتی که محدوده ایستگاه راه آهن به عنوان یک مد حمل و نقل ریلی مناسب سازی شود و تبادلات سفرهای برون شهری و درون شهری به طور صحیحی انجام شود با خطوط مترویی که در آینده از این نقطه عبور می‌کند و همچین توسعه خطوط اتوبوس‌رانی و تاکسی رانی در کنار  توسعه کاربری‌های تجاری اداری و تفریحی، محدوده این محل حدودا 160 هکتاری، هم زیبا و هم کاربردی می شود بطوریکه هم تبادلات حمل و نقل عمومی برون و درون شهری انجام میشود و هم بسیاری از نیازهای مراجعین به محدوده ایستگاه در صورت توسعه حمل و نقل محور، در محدوده ایستگاه قابل انجام است.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها