افتتاح دو رام قطار مسافری 100 درصد ایرانی/کاهش 10 ساله عمر ناوگان تا پایان امسال

بازگشت به نوشته‌ها

افتتاح دو رام قطار مسافری 100 درصد ایرانی/کاهش 10 ساله عمر ناوگان تا پایان امسال

در ادامه مراسم افتتاح شرکت دنا که صبح دیروز برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای افتتاح دو رام قطار مسافری تهران-مشهد وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شدند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این مراسم دو تن از مدیرعاملان شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری در مقابل عباس آخوندی و محسن پورسیدآقایی به بیان برخی آمار و ارقام در رابطه با فعالیت‌های خود و مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل ریلی پرداختند.

طبق گفته‌های مدیران عامل شرکت‌های ریل ترابر صبا و راه‌آهن حمل‌ونقل، مهم‌ترین معضل حال حاضر شرکت‌های حمل‌ونقلی عمر بالای ناوگان و مشکلات مالی برای نوسازی و بازسازی آن‌ها است.

به همین جهت مدیران شرکت‌های یاد شده از وزیر راه‌وشهرسازی خواستار شدند؛ تا تسهیلات مناسبی را برای نوسازی ناوگان به شرکت‌های حمل‌ونقلی ارائه کند و حمایت‌های لازم را برای تحقق این هدف مهم و تاثیرگذار انجام دهد.

درباره تولیدکنندگان واگن داخلی نیز باید گفت که برای تامین واگن‌های مورد نیاز این دو شرکت حمل‌ونقلی از توان تولید شرکت واگن‌پارس و پلورسبز استفاده شده است.

مدیران شرکت‌های ریل‌ترابر صبا و راه‌آهن حمل‌ونقل همچنین اعلام کردند که در صورت حمایت مالی وزارت راه‌وشهرسازی برای نوسازی ناوگان خود، به خرید از تولیدکنندگان داخل و اعتماد به صنعت‌گران ایرانی ادامه خواهند داد.

وزیر راه‌وشهرسازی نیز بعد از شنیدن صحبت‌های مدیران حمل‌ونقل ریلی در مراسم افتتاح دو رام قطار مسافربری در مسیر تهران-مشهد با بیان اینکه افزایش تعداد قطارها به افزایش سرعت و تردد در این مسیر مهم منجر می‌شود، گفت: خوشبختانه این دو قطار توسط تولیدکنندگان داخلی و به صورت 100 درصد ایرانی ساخته شده است و این نشان از توانایی صنعت ایران در حوزه تولید، حمل‌ونقل و سیر و حرکت دارد.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه قرارداد کنونی بزرگ‌تر از دو رام قطار است و قرار است بیش از 35 رام قطار توسط شرکت‌های ایرانی تولید و به ناوگان اضافه شود، گفت: تاکنون 17 رام قطار وارد سیر شده و 20 واگن بعدی هم در ماه‌های آینده توسط واگن‌پارس تحویل خواهد شد.

آخوندی در پاسخ به بحث‌های مطرح شده در رابطه با ضرورت نوسازی ناوگان ریلی کشور، گفت: همانطور که قبارها تکرار کرده‌ام وزارت راه‌وشهرسازی نسبت به نوسازی ناوگان ریلی متعهد است و در همین راستا سال گذشته شاهد خروج ناوگان بالای 55 سال از شبکه ریلی کشور بودیم.

او ادامه داد: امسال هم در نظر داریم که واگن‌های بالای 45 سال را از خطوط ریلی خارج کرده و به این ترتیب عمر ناوگان را تا 10 سال کاهش دهیم.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای سال آینده مبنی بر آن است که واگن‌های فرسوده بالای 35 سال را از سیر خارج کنیم، گفت: امید است که با پیگیری‌های مناسب روند نوسازی ناوگان ریلی کشور ادامه‌دار باشد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها