رئیس شورای حمل و نقل گلستان، احداث آزادراه نوکنده به آشخانه و توسعه خطوط ریلی را دو پروژه اساسی این بخش در استان بیان کرد و گفت: ثبت ۴۲ هزار ترافیک روزانه در حدفاصل گرگان به گنبد و بالعکس، نیاز استان را به احداث و توسعه این زیرساختها دوچندان ساخته است.
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اضافه کرد: با توسعه خطوط ریلی نیز، حجم بالایی از ترافیک روزانه از مسیرهای ارتباطی استان به سمت این نوع حمل و نقل سوق مییابد و سبب کاهش ۵۰ درصدی ترافیک خواهد شد.
مبارک قدم، راهاندازی و توسعه قطارهای حومهای و بینشهری را راهکار مهم برونرفت از این شرایط در حوزه حمل و نقل ریلی ذکر کرد و گفت: توجه به موقعیت آینده ایستگاههای پیشبینی شده در خطوط ریلی استان بهویژه در مسیر گرگان- مشهد و اتصال آنها با خطوط شهری یکی دیگر از راههای کاهش ترافیک و هزینههای حمل و نقل درونشهری است.
در این نشست، راهکارهای تأمین اعتبار و تکمیل فاز اول کمربندی گرگان و شروع فاز دوم آن، ساخت راهآهن گرگان- مشهد و جانمایی ایستگاه گرگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در آیندهای نزدیک معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور بازدیدی از این پروژهها داشته تا تصمیمات لازم جهت تداوم و آغاز عملیات اجرایی و ابلاغ اعتبار آنها اتخاذ شود.
طول راههای استحفاظی استان گلستان حدود پنج هزار کیلومتر است که شامل ۲۷۴ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۲۵۴ کیلومتر راه فرعی و آسفالته و ۳۵۰۱ کیلومتر راه روستایی میشود.
همچنین خطوط اصلی راهآهن گلستان نیز بیش از ۱۵۰ کیلومتر است که از گلوگاه در غرب استان آغاز و پس از عبور از گرگان مرکز استان به سمت ایستگاه و پایانه مرزی اینچه برون میرود.
در طول مسیر این خطوط، هشت ایستگاه باری و مسافری احداث شده است.
استان مرزی گلستان در شمال کشور واقع شده و بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد و در همسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد.