مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راهآهن (بالاست)گفت: قطعه سوم راه آهن خواف-هرات جزو تعهدات ایران است که در صورت تأمین منابع مالی پیشبینی میشود تا ۹ ماه آینده این قطعه نیز به بهرهبرداری برسد.
جعفری سرعت طراحی شده برای قطارهای مسافری در این مسیر را ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راهآهن (بالاست) گفت: پیشبینی ترافیک مسافری برای سال اول پروژه ۲۰۰ هزار نفر و در سال بیستم بهرهبرداری ۵۰۰ هزار نفر است. همچنین ترافیک باری این مسیر ریلی در سال اول ۴ میلیون تن و در سال بیستم بهرهبرداری ۶ میلیون تن است.
وی ادامه داد: این پروژه به دلیل اهمیت ایجاد خط ارتباطی میان ایران و افغانستان برای تبادل کالا و تردد مسافران در اولویت است.
وی با بیان اینکه شرکت بالاست به عنوان مجری و اجراکننده روسازی خط آهن هرات – خواف نقش بسزایی در این امر داشت، گفت: این پروژه از دو جنبه حائز اهمیت است، اول اینکه امکان حملونقل سنگ آهن استخراجی در منطقه خواف را به کارخانههای منطقه آن هم در حجم بالا میسر میسازد، ضمن آنکه ارتباط با کشورهای همسایه افغانستان که تشابه فرهنگی غنی داریم از طریق این راهآهن ایجاد شده و تا آسیای میانه و چین این خط ارتباطی ادامه مییابد.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راهآهن (بالاست) گفت: کریدوری که این خط آهن از کشورهای غربی به شرقی ایجاد میکند موجب میشود در این محور هم مسافر و هم کالا به راحتی از مرزها منتقل شوند و این امر نشانهای از توسعهیافتگی کشور است.
جعفری به طرحهای تولیدی سنگ آهن در منطقه خواف و سنگان اشاره کرد و گفت: احداث این خط آهن جدید سبب میشود تا سنگ آهن از معادن که در خطوط فرعی قرار دارند تا درب کارخانه به سهولت منتقل شود و به این دلیل در هزینه تمام شده تولید محصولات این کارخانهها تأثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه با احداث ایستگاهها زمینههای مناسب اشتغال ایجاد شده است که به رونق کسب و کار منطقه میافزاید.
وی اظهار داشت: طول کل پروژه راهآهن خواف تا هرات (از ایران تا افغانستان) معادل ۱۹۲ کیلومتر است که ۷۸ کیلومتر آن از ایران تا نقطه مرزی و بقیه در خاک افغانستان است، آنچه در خاک ایران ریلگذاری شده با احتساب خطوط در حال احداث فرعی به ۹۰ کیلومتر میرسد که حد فاصل خواف تا سنگان (به طول ۱۴ کیلومتر) به بهرهبرداری رسید و مابقی نیز خطگذاری شده است.
جعفری با بیان اینکه عملیات ریلگذاری این خط آهن در افغانستان نیز کلید خورد بیان کرد: ادامه این خط آهن از مرز مشترک ایران و افغانستان تا منطقه جنوب در افغانستان و سپس هرات در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راهآهن (بالاست) با بیان اینکه احداث این خط آهن به نوعی احیای مجدد جاده ابریشم است، گفت: این مسیر ریلی موجب اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود، ضمن آنکه عامل توسعه و پیشرفت منطقه در کشور افغانستان و تکمیل توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از آسیای میانه به اقیانوس هند خواهد شد.
وی بیان کرد: مسیر خواف تا هرات منطقهای است که غنیترین مناطق سنگ جهان را در اختیار دارد و با اجرای این پروژه و تسهیل حمل ۲.۵ میلیون بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوب ایران صادر خواهد شد.
جعفری ادامه داد: در نگاهی دیگر با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند چنانچه بهرهبرداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این از طریق شمتیغ و ایران قابل انجام است.
مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راهآهن (بالاست) یادآور شد: فعلا مسیر ۱۴ کیلومتری خواف تا سنگان به بهرهبرداری رسید اما طول کل پروژه ۱۹۱ کیلومتر است که ۱۴۴ کیلومتر آن در خاک افغانستان و ۷۷ کیلومتر مسیر در خاک ایران است. با احتساب خطوط فرعی مجموعاً ۹۰ کیلومتر از این مسیر در خاک ایران است که تا مرز شمتیغ توسط شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راهآهن ریلگذاری شد