همکاری دو غول اقتصادی در حوزه ریلی

بازگشت به نوشته‌ها

همکاری دو غول اقتصادی در حوزه ریلی

دو غول نوظهور جهان، چین و هندوستان، سهم زیادی در اقتصاد جهان دارند. وقتی که این دو کشور در یک حوزه با هم همکاری کنند به غولی عظیم تبدیل می‌شوند و حالا این اتفاق در حوزه ریلی در حال شکل‌گیری است.

تازه‌ترین اخبار حکایت از آن دارد که بزرگ‌ترین شرکت سازنده قطارهای پرسرعت چین اعلام کرده است برای نخستین بار در یک سرمایه‌گذاری مشترک با هندوستان، کارخانه تعمیر و ساخت موتورهای لکوموتیوهای خطوط راه‌آهن به ارزش 4/ 63 میلیون دلار را راه‌اندازی کرده است. شرکت دولتی راه‌آهن چین نخستین شرکت خارجی است که در هندوستان خط مونتاژ تجهیزات حمل‌ونقل ریلی را راه‌اندازی می‌کند. این رویداد مهم پس از آن شکل می‌گیرد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال 2014 از طرح بلندپروازانه خود با عنوان «تولید هندوستان» رونمایی کرد. این سرمایه‌گذاری مشترک با عنوان سی‌آر‌آرسی پایونیر الکتریک هندوستان در شهر هاریانا انجام شده است. بنا به گزارش خبرگزاری رسمی دولت چین، شینهوا، این کارخانه با سرمایه‌گذاری 4/ 63 میلیون دلار ساخته شد و طرف چینی 51 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

این کارخانه هندی در زمینه تعمیر و تولید موتورهای لکوموتیو فعالیت می‌کند و علاوه بر آن تامین‌کننده خدمات تکنولوژیک به سیستم ریلی هندوستان و تامین‌کننده سیستم‌های انتقال برق به بخش حفاری‌های نفتی، ژنراتورهای انرژی بادی و تجهیزات معدنی ساخت هندوستان است. پس از آنکه دو کشور برای مشارکت چین در مدرن‌سازی سیستم‌های ریلی هندوستان چند قرارداد امضا کردند، این نخستین سرمایه‌گذاری عمده چین در بخش ریلی هندوستان است.  علاوه بر همه اینها، مهندسان هندی در حال آموزش دیدن در کشور چین هستند. چین همچنین در حال همکاری با هندوستان است تا یک دانشگاه صنعت ریلی مشابه آنچه خود تاسیس کرده است، در هندوستان راه‌اندازی کند. گذشته از توافقات این دو غول اقتصادی بر سر تولید قطارهای پرسرعت، دو کشور توافق کردند با همدیگر همکاری کنند تا راه‌حل‌های فنی مورد نیاز برای افزایش سرعت قطارها در مسیر ریلی نایی به میسوره از طریق بنگلور را شناسایی کنند.

چین همچنین امکان‌سنجی تاسیس یک مسیر ریلی بین شهرهای چنایی و دهلی نو را نیز در دست مطالعه دارد. تاکنون ژاپن موفق شده بود که پروژه قطار پرسرعت مسیر احمدآباد به بمبئی را به‌دست گیرد. یو ویپینگ، معاون شرکت راه‌آهن چین اعلام کرده است که کارخانه جدید نه تنها می‌تواند برای مردم منطقه اشتغال‌زایی و درآمدهای مالیاتی به ارمغان آورد، بلکه می‌تواند موجب بهبود زیرساخت‌های منطقه نیز بشود. برای دو کشور نیز پیشرفت همکاری در زمینه ارتقای ظرفیت‌های صنعتی وتولیدات داخلی از پیامدهای این توافق بزرگ خواهد بود.  کشور هندوستان دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های ریلی جهان است که طول آن به حدود 64 هزار کیلومتر می‌رسد. شرکت راه‌آهن چین از زمان حضورش در هندوستان در سال 2007 میلادی تاکنون تجهیزات زیادی را به این شبکه بزرگ هندی ارائه کرده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قطارهای مترو، موتورهای لکوموتیو و دیگر قطعات و ماشین‌آلات ریلی اشاره کرد.

یو می‌گوید: «با توجه به طول بیش از 60 هزار کیلومتری شبکه ریلی در هندوستان، به هیچ‌وجه ساخت تنها یک کارخانه تولید موتور لکوموتیو در این کشور کفایت نمی‌کند.» وی افزود: «شرکت راه‌آهن چین کارخانه‌های بیشتری نیز در هندوستان تاسیس خواهد کرد که قادر خواهند بود سیستم‌های کشنده لکوموتیو و سایر قطعات کلیدی آن را تولید کنند.» چین به شدت در جست‌وجوی بازارهای جدید در خارج از مرزهای خود است و در حال حاضر تجهیزات حمل‌ونقل ریلی خود را به بیش از 101 کشور و منطقه جهان صادر می‌کند. این شرکت چینی نخستین کارخانه خود در آمریکای شمالی را در سال 2015 در ماساچوست آمریکا راه‌اندازی کرد. به‌نظر می‌رسد اشتهای چین برای فتح حوزه‌های مختلف صنعت این بار به حوزه ریلی رسیده است.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها