واکنش دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی به اظهارات معاون ناوگان راهآهن
متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه از خصوصیسازی در حملونقل ریلی، همچنان در تبیین مبانی و اصول اولیه خصوصیسازی دچار چندگانگی مفهومی هستیم
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته در واکنش به اظهارات اخیر معاون ناوگان راهآهن در خصوص مصوبه اخیر شرکت راهآهن در زمینه هزینه تعمیرات جاری واگنهای باری گفت: متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه از خصوصیسازی در حملونقل ریلی، همچنان در تبیین مبانی و اصول اولیه خصوصیسازی دچار چندگانگی مفهومی هستیم.
مجید بابایی افزود: از یک سو بر رقابتی شدن بخش ریلی تاکید میکنیم. مکرر تاکید شده است که دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد بلکه این دو شریک تجاری یکدیگرند. اما آنچه در عمل رخ میدهد با این ادعاها تفاوت بسیار دارد.
او اضافه کرد: اینکه دولت تلاش کند تعرفه دسترسی به شبکه ریلی و جادهای یکسان شود،هدفی است مبتنی بر تبصره 2 از ماده 6 قانون دسترسی به شبکه ریلی و به منظور افزایش توان رقابتی حمل ونقل ریلی و نه طبق گفته معاون ناوگان راهآهن «مساعدت راهآهن به بخش خصوصی» که بخش مهمی از این کاهش حق دسترسی منجر به کاهش تعرفه حمل ریلی شده تا در رقابت با جاده از توان بالاتری برخوردار باشد و یا اینکه صرف افزایش سایر هزینههای بخش نظیر نرخ مالکانه لکوموتیو شده است.
بابایی اضافه کرد: تبصره 2 از ماده 6 قانون دسترسی به شبکه ریلی تاکید میکند: با توجه به مزیتهای حملونقل ریلی و در صورت عدم تکافوی نرخ بهرهبرداری برای تامین هزینههای نگهداری شبکه، دولت میتواند از سال 1385 اعتبارات مورد نیاز این شیوه از حملونقل را همانند هزینههای نگهداری تاسیسات زیربنایی سایر شقوق حمل ونقل, در بودجه های سنواتی از محل صرفه جویی مصرف سوخت منظور نماید.
او خاطرنشان کرد: البته این کاهش حق دسترسی را بایستی در کنار افزایش سایر هزینهای بخش نیز بررسی کرد. بهعنوان مثال در حالی که 70 درصد از مجموع لکوموتیوهای فعال در حملونقل ریلی در مالکیت شرکت راهآهن است افزایش نرخ مالکانه لکوموتیوها که هماکنون سهم آن از مجموع تعرفه ریلی به 44.2 درصد رسیده است جای تامل دارد.
بابایی افزود: همین مصوبه اخیر و اعلام نرخ 10 ریال برای تعمیرات جاری واگنهای باری عبوری که هزینههای تعمیرات جاری شرکتهای ریلی را چند برابر کرده موید همین سیاست یک بام و دو هوا است.
دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی ادامه داد: در خصوص مصوبه اخیر شرکت راهآهن، هیچگونه هماهنگی قبلی با انجمن و شرکتهای حملونقل ریلی صورت نگرفته است. بدیهی است شرکت راهآهن در اتخاذ تصمیمات خود مستقل و مختار است مگر اینکه مصوبهای منافع طرف مقابل و بخش خصوصی را بهطور مستقیم تحتالشعاع خود قراردهد که در اینصورت منطق قراردادهای فیمابین و روح حاکم بر خصوصیسازی حکم میکند قبل ازاتخاذ چنین تصمیمی بخش خصوصی هم در فرایند تصمیمسازی مشارکت داشته باشد و به نوعی توافق دوطرفه حاصل شده باشد که در خصوص این مصوبه هماهنگی و توافق با انجمن و شرکتها به هیچ شکلی انجام نشده است.
بابایی اضافه کرد: برابر محاسبات ما در انجمن که بهاتفاق همه شرکتها صورت گرفته، این مصوبه هزینه شرکتها را در این بخش چند برابر کرده است و اینکه گفته میشود نرخ جدید با افزایش، همراه نیست برای ما جای سوال دارد. بر همین اساس تقاضا داشتیم بهمنظور تجدید نظر در این مصوبه، طی جلسهای مشترک، موضوع از ابعاد مختلف مورد بررسی مجدد قرار گیرد که با انجام هماهنگیهای لازم، این جلسه طی هفته جاری برگزار خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه انتظار ما در بخش خصوصی، تغییر نگاه دولت از آمرانه به رویکرد مشارکتی است گفت: اینکه اعتراض بخش خصوصی به برخی رفتارهای یکسویه را فضاسازی پوپولیستی بنامیم نشان از ادامه همان نگاه آمرانه دارد که نمیتواند محرک مناسبی در جهت آزادسازی پتانسیل مشترک همکاری دولت و بخش خصوصی باشد.
لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2190&preview=true