شرکت حمل و نقل چند وجهی مپنا با هدف رفع موانع زیرساختی و بهره برداری در ارائه خدمات رسانی یکپارچه ترکیبی (ریل و جاده)، آماده خدمات رسانی به مشتریان عمده بخش ریلی، بالاخص شرکت های صنایع فلزی و معدنی که دارای محصولات ریل پسند هستند، فعال و تاسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از تین نیوز، سید مرتضی علی احمدی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل چندوجهی مپنا با بیان این مطلب و در تشریح فعالیت های شرکت گفت: یکی از بخشهای اقتصادی فعال گروه مپنا که از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی آغاز بهکار کرده بخش ریلی است که از جمله خدمات مهم و موثر آن در افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی میتوان به طراحی و ساخت لکوموتیو، ساخت انواع واگن های باری و مسافری، احداث و نگهداری تاسیسات و تجهیزات مترو، نگهداری و تعمیرات ناوگان (لکوموتیو و واگن) و فعالیت در توسعه فناوری ریلی از قبیل ترمز اشاره کرد.
به گفته وی، این مجموعه با هدف فعالیت در تکمیل چرخه کسب و کار حمل و نقل ریلی در گروه مپنا با سرمایهگذاری در تامین لکوموتیو و واگن و تجهیز امکانات سختافزاری و نرمافزاری در خدمات لجستیک بار تاسیس و با استفاده از زیرساختهای دیجیتالی درصدد است تا موجب شتابگیری جریان توسعه حمل و نقل بار زمینی (داخلی و بین المللی) گردد.
احمدی، ارتقای کسب و کار دیجیتالی و فاصله گرفتن از روش های سنتی و همچنین استقرار سیستم حمل و نقل هوشمند از طریق دیجیتالیزاسیون را از ضرورت های تعاملات تجاری بالاخص در حوزه بینالمللی دانسته و افزود: یکی از ملزومات صنایع فلزی و معدنی، استفاده از سیستم حمل و نقل لجستیک است که این مهم بدون تامین زیرساختهای لازم امکانپذیر نمیباشد؛ از این رو، این شرکت در نظر دارد با تامین واگنهای لبهبلند در وهله اول و در ادامه با ارائه خدمات لجستیکی مناسب در حمل محصولات و محصولات فولادی، بخشی از نیاز این صنعت را مرتفع سازد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل چند وجهی مپنا، ساخت ۵۳۰۰ واگن (لبهبلند، فلهبر و مسقف) و نیز تولید ۱۵۰ لکوموتیو با همکاری شرکت «واگن پارس» را از برنامه های توسعه پنج ساله این مجموعه دانست و خاطرنشان کرد که در حالحاضر قرارداد ساخت هزار دستگاه واگن لبه بلند با شرکت واگن پارس مپنا جهت حمل مواد معدنی منعقد شده است.
او گفت: ۷۰ درصد ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور به مواد معدنی و فولادی اختصاص دارد و ۳۰ درصد دیگر آن در اختیار بخشهای نفت، محصولات کشاورزی و… است؛ از اینرو ضرورت دارد تا سازمان هایی همچون ایمیدرو که سیاست گذار در امور صنایع فولادی و معدنی هستند با هدف نزدیک کردن زنجیره فولاد و ریل و با پیش بینی یکپارچه سازی ریلی در مبادی و مقاصد حمل مواد معدنی(حمل یکسره)، ضمن کاهش زمان و هزینه های ناشی از توقفات حمل در سطح اقتصاد ملی و منافع بنگاهی، وارد عمل شده و در قالب یک توافق نامه میان مدت پنج ساله با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی و با استفاده از ظرفیت های قانونی نظیر ماده ۱۲ قانون (رفع موانع تولید رقابتپذیر) سیاست گذاری ریلی نمایند.
وی با بیان این که در خدمات لجستیک، دانش و تخصص حرف اول را میزند و بعد سخت افزار در خدمت این صنعت است، تصریح کرد: حمل و نقل چند وجهی مپنا با بهکارگیری ظرفیت و توانمندی های شرکت های ارائه دهنده خدمات جانبی، آمادگی ارائه خدمات یکپارچه ریلی، جاده ای و دریا را دارد که از این رهگذر کلیه خدمات نرم افزاری گمرک، ترخیص، خدمات بانکی و … نیز در این جریان مرتفع میگردد.
احمدی با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در یکسال گذشته این مجموعه گفت: مجوزها و زیرساخت های لازم در حوزه گمرک و نیز پروانه فعالیت در راه آهن اخذ شده، همچنین ساخت و شروع واگن های لبهبلند در دستور کار بوده که پیش بینی میگردد تا پایان سال جاری، تعداد این واگن ها در فاز اول به ۴۰۰ دستگاه برسد.
وی با تقاضا محور خواندن صنعت معدن و حمل و نقل، عدم کلی نگری در برنامهریزی های توسعه و نگاه جزیره ای را از دیگر معضلات بخش صنعت دانست و افزود: حوزههای حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی با سایر زنجیره های بخش های مختلف اقتصادی نظیر معدنی باید به صورت یکپارچه و کلی درنظر گرفته شود؛ به طور مثال لازم است ظرفیت و توسعه بنادر کشور در تمام بخشهای معدن، کشاورزی، نفت و… طراحی گردد تا موجب جلوگیری از ایجاد گلوگاه های ظرفیتی در حمل مواد اولیه چه در واردات و چه در صادرات شود.
بنابراین لازم است بخش فولادی و معدنی کشور در برنامه ریزی های توسعهای خود، برنامه های توسعه و تامین زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل بالاخص ریلی را که میتواند نقش بسزایی در بهینه سازی قیمت نهایی محصولات داشته باشد، مدنظر قرار دهند.