مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن در حاشیه نمایشگاه بینالمللی گردشگری گفت: در ساعات اولیه پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی، بلیت برخی مسیرهای پرتردد در اوج سفر به پایان رسید.
علی کاظمیمنش؛ مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن در حاشیه نمایشگاه گردشگری در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص آغاز پیشفروش اینترنتی و حضوری بلیت قطار برای ایام نوروز در هفته جاری اظهار داشت: در نوروز 96 نرخ بلیتها به هیچ عنوان افزایش نمییابد و اگر این نرخها را با نرخ بلیتهای قطار در نوروز 95 مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که به هیچ عنوان افزایش قیمت نداریم.
کاظمیمنش با اشاره به اینکه در ایام کم تقاضا که تعداد مسافر کمتر است، تخفیفاتی اعمال میشود و در ایام پر تقاضا شرکتهای ریلی تا سقف مجاز اجازه افزایش قیمت داشتهاند گفت: در ایام کم تقاضا هم تا 30 درصد در کاهش قیمتهای بلیت تخفیف اعمال کردهاند. با ثبات قیمتها در ایام نوروز، اجازه ندادهایم که کیفیت خدمات شرکتها کاهش یابد و حتی خدمات در برخی از شرکتها افزایش مییابد.
پایان بلیت قطارهای نوروزی در مسیرهای پرتردد مشهد، اصفهان و اهواز
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن در خصوص پیشفروش بلیتهای قطارهای نوروزی اظهار داشت: در ساعات اولیه پیشفروش بلیت قطارهای نوروزی، بلیت برخی مسیرهای پرتردد در ایام اوج سفر و مسیرهای پرتردد نظیر مشهد، اصفهان و اهواز تمام شد. نوروز امسال همچنین قطار نخجوان دو روز در هفته بهصورت رفت و برگشت و با نرخ بلیت 130 هزار تومان سیر میکند و مدتزمان مسیر 30 ساعت است.
وی در ادامه اظهار داشت: ناوگان قطار نخجوان-مشهد همه مربوط به کشور آذربایجان است.
کاظمیمنش گفت: سامانه یکپارچه فروش بلیت قطار تحت نظارت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بهعنوان حاکمیت فعالیت میکند. یکپارچگی فروش بلیت قطار برای راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم مناسب است.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن اظهار در ادامه اظهار داشت: برای ایام نوروز در همه ادارات کل و نواحی گروههای نظارت بر خدمات ناوگان مسافری فعال هستند و در مبدأ بر عملیات و خدمات شرکتها نظارت دارند و چک لیستهایی را از خدمات شرکتهای ریلی به مسافران تکمیل میکنند، این چک لیستها در سامانه یکپارچه ثبت میشود و شرکتهای ریلی هم قادر به مشاهده آن هستند و باید پس از ثبت این پیشنهادات و شکایات، شرکتهای ریلی پاسخگو باشند.
کاظمیمنش ادامه داد: سامانه 5149 نیز فعال است تا مسافران پیشنهادات و شکایات خود را ارائه دهند و این پیشنهادات و شکایات هم از سوی راهآهن و هم از سوی شرکتهای ریلی نظارت میشود و منتظر پاسخگویی شرکتها خواهیم ماند.
همسو شدن نرخها و خدمات با رتبهبندی شرکتهای ریلی از تابستان سال آینده
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن با اشاره به هدفگذاری راهآهن برای رتبهبندی شرکتهای مسافری ریلی اظهار داشت: رتبهبندی شرکتهای مسافری ریلی مزایای زیادی دارد و یکی از آنها این است که این رتبهبندی مستقیماً در خدمات و نرخ بلیت مؤثر است و اگر رتبه یک شرکت افت کند، نرخ بلیت آن شرکت کاهش مییابد.
وی با اشاره به رتبهبندی شرکتهای ریلی از تابستان سال آینده گفت: بدین ترتیب نرخها با خدمات همسو خواهد شد. هماکنون کارشناسان در حال بررسی خدمات، ناوگان و دیگر مسائل ضروری درباره شرکتها هستند.
کاظمیمنش در ادامه خاطرنشان کرد: پس از اجرای کامل رتبهبندی و مشخص شدن رتبه شرکتها، حتماً نام شرکتها با رتبه آنها در سایت اطلاعرسانی راهآهن درج میشود و مسافران در جریان خواهند بود و قطعاً نرخگذاری هم بر اساس رتبه خواهد بود.
مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات مسافری راهآهن در پایان گفت: اگر شرکتی با افت رتبه مواجه شود، در گام اول تذکر کتبی میگیرد و در گام دوم نرخ بلیت آن شرکت 5 درصد کاهش مییابد.