انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

توجه به حمل و نقل ریلی با افق دور در تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » توجه به حمل و نقل ریلی با افق دور در تهیه طرح‌های تفصیلی شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییر نگرش‌ها در حوزه حمل و نقل و شهرسازی باید صورت گیرد و از ابتدا باید بنیان کار را درست بگذاریم و توجه به بحث ریل به‌عنوان حیاتی‌ترین زیرساخت حمل و نقل در طرح‌های شهرسازی قرار گیرد.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، دکتر تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم همایش شهرسازی ریل پایه در شیراز افزود: در دنیا تمام کشورها سال‌هاست که به سمت حمل و نقل ریلی آمده‌اند و از دلایل عمده آن به بحث آلایندگی پایین و کاهش مصرف سوخت و امنیت این حمل و نقل می‌توان اشاره کرد.
وی متذکر شد: در آینده‌ای نزدیک به دلیل اهمیت بحث شهرسازی و ارتباط آن با حمل و نقل و ترافیک در وزارت راه و شهرسازی اتاق فکری با حضور متخصصان و صاحب نظران این حوزه راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر تقی زاده در ادامه همایش از شهرسازان و دست‌اندرکاران طرح‌های توسعه شهری خواست که در طراحی شهرها بحث حمل و نقل ریلی را به‌دقت محاسبه کنند و اگر طراحی شده نقشه‌ها بازنگری شود.
در ادامه همایش دکتر مرتضی باقری مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور افزود: اگر به موضوع ریل و حمل و نقل عمومی بیشتر توجه می‌شد شاهد آمار بالای تصادفات نبودیم.

وی بیان کرد: توسعه ریلی به دلیل آلودگی هوای شهرهای بزرگ، مشکلات و معضلات ترافیک شهری و هزینه بالای ساخت و نگهداری جاده‌ها بسیار اهمیت دارد.
در ادامه همایش مهندس رضاییان معاون عمرانی استانداری فارس نیز تصریح کرد: باید تلاش کنیم و با ایجاد ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب چه از نظر کمی و کیفی هم برای درون شهر و هم برای خارج شهر از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود استفاده کنیم تا بتوانیم کمبودهای گذشته را جبران کنیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم با همین خط ریلی موجود شیراز – اصفهان بتونیم خطوط حومه‌ای را راه‌اندازی نماییم.

رضاییان راه‌اندازی خط حومه‌ای را در مسیر مرودشت تخت جمشید- پاسارگاد که مسیر گردش گری و مهمی است را با اهمیت دانست و افزود: باید بتوانیم از ظرفیت ریلی موجود شیراز – اصفهان برای راه‌اندازی این خط حومه‌ای استفاده کنیم.
وی با اشاره به پروژه‌های ریلی خوبی که وزارت راه و شهرسازی در استان فارس در دست احداث دارد گفت: امروز متأسفانه به دلیل کمبود منابع مالی و بدهی به پیمانکاران سرعت این پروژه بسیار کند شده و امیدواریم با فضای برجام از فاینانس خارجی برای این پروژه‌ها استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

دکتر محسن پورسیدآقایی به سمت «مشاور عالی مدیرعامل مپنا» و «رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع حمل‌ونقل مپنا» منصوب شد.

دکتر محسن پورسیدآقایی، استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با حکم جدید به عنوان مشاور عالی مدیرعامل Read more

ترانزیت ریلی ایران و ترکیه دست به گریبان با سرعت بازرگانی و بروکراسی غیر ضروری

ترکیه یکی از مقاصد مهمِ ترانزیت ریلی ایران به‌شمار می‌رود و افزایش حمل‌ونقل بار بین دو کشور، ذی‌نفعان فراوان و Read more

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more