آلودگی هوا لزوم حرکت به سمت شهرسازی ریل پایه را گوشزد می‌کند

بازگشت به نوشته‌ها

آلودگی هوا لزوم حرکت به سمت شهرسازی ریل پایه را گوشزد می‌کند

شدت گرفتن آلودگی هوا به‌ویژه در فصول سرد سال تجربه‌ای نزدیک به یک دهه است که پایتخت‌نشینان به آن خو گرفته‌اند؛ امسال هم طبق روال سال‌های قبل تشدید آلودگی هوا باز هم مدارس را به تعطیلی کشاند و نفس بیماران را به شماره انداخت.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالیانه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان در اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. جالب اینکه این بحران علاوه بر جانداران بر ساختمان‌ها نیز تأثیرگذار است و به‌مرور به تخریب آن‌ها منجر می‌شود.

وضعیت ناسالمِ هوای تهران که طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در فصل سرد سال بارها برای سالمندان و کودکان و بیماران خطرآفرین اعلام می‌شد، اکنون با عبور میزان ذرات معلق از حد استاندارد، به حالت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه رسیده است.

با وجود اینکه ریزگردها این روزها علاوه بر شهرهای جنوبی، مهمان بسیاری دیگر از شهرهای کشور نیز هست، ولی مهم‌ترین دلیل‌های آلودگی شهرهایی همچون تهران را باید انسانی دانست.

۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از دود خودروهاست و ۲۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به فعالیت کارخانه‌ها و بخش‌های صنعتی همچون سیمان است.

بسیاری از پزشکان و کارشناسان سلامت، آلودگی هوای تهران را یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های بروز سرطان در این شهر و عامل اصلی بروز سونامی سرطان عنوان می‌کنند که برخی مدعی هستند در آینده‌ای نزدیک کشور را فرا خواهد گرفت.

جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز با بیان اینکه دو هفته گذشته لایحه‌ای ر ا نمایندگان مجلس در جهت کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تقدیم مجلس شورای اسلامی کردند، اظهار داشت: امروز سازمان محیط‌زیست بایستی قدرتمندتر از گذشته عمل کند و بدون تفکر قبلی مجوز به هر موسسه و یا ارگانی که منجر به افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، ندهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آلودگی هوا در کشور پرداخت می‌شود که قابل جبران نیست بنابراین مسئولان و مدیران بایستی در جهت بهبود شرایط اقدام به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص توسعه ریل محور کنند که این امر به کل جامعه کمک خواهد کرد.

بر اساس اخبار روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نماینده مردم اهواز در پایان خاطرنشان کرد: امروز استان‌های مختلف کشور نیاز به توسعه خطوط ریلی دارند و بارهای کشور بایستی از طریق قطار جابجا شود.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها