انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

معرفی قم به‌عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » معرفی قم به‌عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در نخستین همایش تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه گفت: با توجه به ظرفیت زیرساخت‌های ریلی قم، این شهر آمادگی دارد به‌عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در کشور معرفی شود.

وی افزود: قم درزمینهٔ زیرساخت‌های ریلی درون و برون‌شهری توسعه خوبی دارد و در همین راستا برنامه‌های جامعی نیز برای چند سال آینده در این شهر طراحی‌شده و در دست اجراست.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با این کار، اجرای طرح‌های کارشناسی مدنظر در توسعه خطوط ریلی محقق شود.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که ایران جزو کشورهای حادثه‌خیز در سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود، توسعه خطوط ریلی باعث ایمنی مسافران، کاهش آلایندگی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

بهشتی افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی و ارتباط ریل درون و برون‌شهری از اولویت‌های دولت یازدهم در سه سال گذشته بوده است که مقدمات خوبی در این زمینه فراهم‌شده و اتفاق‌های اجرایی خوبی در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به ظرفیت‌های ریلی شهر قم اشاره و بیان کرد: ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم با موقعیت بسیار مناسبی در مرکز شهر قرار دارد که در چند سال گذشته جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و اتصال طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل درون‌شهری ازجمله مترو و قطار پرسرعت نیز به این ایستگاه در برنامه قرار دارد.

وی افزود: ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم به‌عنوان نقطه تبادل سفر در استان قم در نظر گرفته‌شده است که با معماری و ساماندهی این ایستگاه حجم جابه‌جایی مسافر افزایش می‌یابد.

بهشتی با تأکید بر رفع نارسایی‌هایی که در خطوط ریلی استان قم وجود دارد، گفت: ۲ سال پیش دیوار حائل موقتی برای ایمنی ساکنان مناطق حاشیه ریل راه‌آهن ایجاد شد که این اقدام باعث افزایش سرعت قطارها و ارتقای ایمنی حاشیه‌نشینان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان این‌که ۱۶ کیلومتر از خطوط راه‌آهن در بافت شهری قم قرار دارد، گفت: ظرفیت استفاده از زیر سطح به‌عنوان گزینه جدی در مطالعات مشاوران قرارگرفته و در مقابل هزینه چند میلیارد یورویی که برای قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان می‌شود، با درصد کمی می‌توان این ظرفیت را ایجاد کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت زیر سطح باعث افزایش راندمان استفاده از قطار و ریل و جلب رضایتمندی مردم می‌شود.

نخستین همایش تخصصی منطقه‌ای شهرسازی ریل پایه با حضور مدیران کل دستگاه‌ها و سازمان‌های استان، مشاور وزیر راه و شهرسازی، عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن، مدیرکل راه و شهرسازی قم، مدیرکل راه‌آهن قم دانشجویان، کارشناسان و استادان حوزه حمل‌ونقل برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

دکتر محسن پورسیدآقایی به سمت «مشاور عالی مدیرعامل مپنا» و «رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع حمل‌ونقل مپنا» منصوب شد.

دکتر محسن پورسیدآقایی، استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با حکم جدید به عنوان مشاور عالی مدیرعامل Read more

ترانزیت ریلی ایران و ترکیه دست به گریبان با سرعت بازرگانی و بروکراسی غیر ضروری

ترکیه یکی از مقاصد مهمِ ترانزیت ریلی ایران به‌شمار می‌رود و افزایش حمل‌ونقل بار بین دو کشور، ذی‌نفعان فراوان و Read more

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more