انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

خط آهن پنج جانبه، دسترسی افغانستان به بندر "چابهار" را آسان می‌کند

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » خط آهن پنج جانبه، دسترسی افغانستان به بندر "چابهار" را آسان می‌کند

وزیر فواید عامله افغانستان با تاکید بر اهمیت تجارت کشورش در منطقه اعلام کرد: خط آهن پنج جانبه دسترسی تاجران افغان به بندر چابهار در ایران را آسان می‌کند.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان با اشاره به اهمیت تجارت و حضور نیمی از خط آهن پنج جانبه در داخل این کشور گفت که خط آهن ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین دسترسی آسانی را برای رسیدن به بندر چابهار در ایران فراهم می‌کند.

وی افزود: این خط آهن افغانستان را از طریق ایران به خط آهن ترکیه و سپس به اروپا وصل می‌کند.

بلیغ اظهارداشت: خط آهن پنج جانبه 2200 کیلومتر طول دارد که 1100 کیلومتر از آن در داخل خاک افغانستان واقع‌شده است و در کنار خط آهن خواف – هرات و خط آهن شمال، افغانستان، ایران و ترکمنستان را به یکدیگر وصل می‌کند.

وزیر فواید عامه افغانستان تصریح کرد که طرح کلان شبکه ریلی افغانستان تا سال 2032 میلادی تکمیل خواهد شد و این وزارتخانه نیز در مورد چند گذرگاه اصلی کار می‌کند که یکی از این گذرگاه‌های اصلی، خط آهن پنج‌جانبه است و پنج کشور توافقنامه  آن را امضا کرده‌اند.

وی اظهارداشت: یکی از خطوط آهن که در اولویت اجرای طرح‌های افغانستان قرار دارد، مسیر «تورغندی» در غرب این کشور است که ترکمنستان را به شهر هرات وصل می‌کند. امکان‌سنجی این طرح تکمیل شده و در اولویت اجرا قرار گرفته است.

بلیغ گفت که سومین خط آهن که در اولویت قرار دارد، راه آهن خواف – هرات است. این مسیر حدود 191 کیلیومتر است که 114 کیلومتر آن در خاک افغانستان واقع شده و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد.

وزیر فواید عامه افغانستان همچنین گفت که مقدمات اجرای قطعه چهارم این خط آهن، که حدود 53 کیلومتر است، انجام شده و قرار است با وام کم‌بهره ایتالیا به افغانستان اجرا شود و کار اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: طرح دیگری نیز در زمینه خط آهن افغانستان با کمک هند در دست اجرا است و با اجرای آن ولایت فراه در غرب به ولایت نیمروز در جنوب‌غربی افغانستان وصل خواهد شد که اگر این طرح و خط آهن چابهار – زاهدان تکمیل شود، افغانستان از خط آهن خواف – هرات و زاهدان – نیمروز – فراه، به بندر چابهار وصل خواهد شد.

وزیر فواید عامه گفت: مسیر خط آهن دیگری که پیش‌بینی شده‌است، مسیر پیشاورِ پاکستان به مرز تورخم در ولایت ننگرهار است که تا کابل و از آنجا به بامیان و مزار شریف امتداد خواهد یافت.

بلیغ تصریح کرد: در میان این خطوط راه آهن اصلی پیش‌بینی‌شده، گذرگاه شمالی که ایران، افغانستان و ترکمنستان را به یکدیگر وصل می‌کند، برای ما در اولویت قرار دارد؛ زیرا افغانستان محصور در خشکی‌است و به آب‌های آزاد راه ندارد و دولت مصمم است که از طریق راه آهن، به آب‌های جهانی دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more