نحوه بهره‌برداری از لکوموتیو در صنعت ریلی کاملا مبهم است

بازگشت به نوشته‌ها

نحوه بهره‌برداری از لکوموتیو در صنعت ریلی کاملا مبهم است

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان در گفتگوی اختصاصی از قوانین دست و پاگیر و مشکلات ناشی از ابهام در نوع عملکرد بانک و راه‌آهن خبر داد و در ادامه بیان کرد: بیش از 15 ماه از آغاز این فرایند گذشته و ما به تازگی به اجرای تفاهم نامه بین بانک و شرکت راه‌‌آهن رسیده‌ایم

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان در گفتگوی اختصاصی از قوانین دست و پاگیر و مشکلات ناشی از ابهام در نوع عملکرد بانک و راه‌آهن خبر داد و در ادامه بیان کرد: بیش از ۱۵ ماه از آغاز این فرایند گذشته و ما به تازگی به اجرای تفاهم نامه بین بانک و شرکت راه‌‌آهن رسیده‌ایم.

فرایندهای پیچیده‌ای در داخل شرکت راه‌آهن وجود داشت که زمان زیادی را به خود اختصاص داد.

بزرگترین آفت این مشکلات آن بود که طبق قرارداد انجام شده قیمت واگن ۵۵۰ میلیون تومان ثبت شده و باید آورده ۱۵ یا ۲۰ درصدی داشته باشد اما امروز قیمت واگن ۴۰درصد افزایش یافته و آورده امروز شرکت به ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده است که دلیل آن فرصت سوزی‌هایی بوده که پیش آمده است.

دو مشکل بزرگ در راه اجرای تسهیلات
مرتضی رجبی به دو مشکل بزرگ در راه اجرای اینگونه تسهیلات اشاره کرد و در ادامه گفت:

این دومشکل عبارتند از :

۱- ضمانت و وثایق دریافت تسهیلات یکی از مشکلات ماست که بر خلاف سال‌های گذشته که مشخص بود و بانک‌ها واگن‌های تسهیلات داده شده را از سوی راه‌آهن به عنوان ضمانت قبول می‌کردند هنوز امتناع می‌کنند.

۲-قیمت متغیر ساخت ناوگان که با توجه به اتفاقات اقتصادی در کشور هزینه ساخت واگن‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند و تنظیم قرارداد و برآورد اقتصادی برای صاحبان سهام و توجیه آن‌ها با توجه به تغییرات اقتصادی سخت است.

نیاز به مساعدت از سوی راه‌آهن
وی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل نیاز به کمک و مساعدت بیشتری از سوی راه‌آهن برای مذاکرات با بانک بوده در خصوص مشکل دوم نیاز است تا به مراحل انجام کار از جمله معرفی به بانک تا تنظیم پرونده سرعت ببخشند تا آفت تغییرات قیمتی به حداقل برسد.

نرخ نیرو کشش، لکوموتیو و نرخ دسترسی به شبکه ریلی
مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان دررابطه باحق دسترسی و چالش های پیرامون آن تصریح کرد:

دو پارامتر در حق دسترسی وجود دارد. یک مورد نرخ نیرو کشش و لکوموتیو و دیگری نرخ دسترسی به شبکه ریلی و سهم خط می‌باشد.

حق دسترسی
رجبی در ادامه تصریح کرد: در خصوص حق‌دسترسی سهم خط و زیرساخت ریلی در طی سالیان گذشته رویکرد راه‌آهن، رویکرد تثبیت حق‌دسترسی به عنوان درآمد اختصاصی خود در پیش گرفته تا سهم حق‌دسترسی واگن‌ها با رشد همراه باشد.

همچنین در طی چند سال اخیر شاهدیم که موازی با این مهم راه‌آهن با ارائه تخفیفاتی و با شرکت‌ها تعامل و انعطاف داشته‌ است، اما نسبت به سیاست کلان این موضوع که آیا تعرفه زیرساخت نیاز است یا نه و همچنین با توجه به رقابت با رقیب جاده‌ای که هزینه تعرفه ندارند موجب می‌شود تا حمل و نقل ریلی در رقابت با جاده همیشه مشکل داشته باشد.

این باعث شده تا در حمل ریلی مجبوریم که حداقل ۷۰ درصد درآمد خود را به زیرساخت‌ها و لکوموتیو اختصاص دهیم.

مشکل دیگر آن است که نحوه بهره‌برداری از لکوموتیو در صنعت ریلی کاملا مبهم است.

واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی
خصوصی‌سازی در صنعت‌ریلی و واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی از الزامات بوده اما متاسفانه تا امروز انجام نشده و با توجه به الزامات قانونی و زیرساخت‌های لازم همیشه در گرو راه‌آهن بوده و به کار ما در موضوع زیرساخت، تعرفه و ‌عدم شناوربودن لکوموتیوها به اقتصاد حمل و نقل آسیب وارد کرده است.

مرتضی رجبی در پایان بیان کرد: اگر لکوموتیو به بخش خصوصی واگذار شده بود و در برهه‌ای از زمان در مسیری امکان تخفیف وجود داشت، مطمئنا بخش خصوصی رشد بیشتری را تجربه می کرد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها