انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

نیاز راه‌آهن به بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » نیاز راه‌آهن به بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی

براساس برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در سال ۹۵ بهره‌برداری از ۵۹۱ کیلومتر شبکه ریلی جزو برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی و ریاست‌جمهوری در اتصال هرچه زودتر مراکز استان‌ها به شبکه ریلی، جلساتی در دولت برگزار و تصمیم گرفته شد منابع مالی لازم در این زمینه تامین شود.

بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور باید حداکثر ۴ مرکز استان یعنی شهرهای رشت، ارومیه، کرمانشاه و همدان را به شبکه ریلی متصل کند. همچنین تلاش داریم از راه شبکه ریلی و تبریز به بستان‌آباد دسترسی پیدا کنیم. اگر منابع درنظر گرفته شده و پیشنهادی برای اجرای طرح‌های عمرانی تامین شود دسترسی مردم به شبکه حمل‌ونقل ریلی افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت و این افزایش موجب افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از کل شبکه بار و مسافری در کشور خواهد شد.

متوسط ساخت راه‌آهن در کشور در سال‌های گذشته در بدترین و بهترین حالت بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در سال نوسان داشته است. امسال ساخت ۵۹۱ کیلومتر راه‌آهن در کل کشور پیش‌بینی شده و با تلاشی که برای این موضوع وجود دارد پیش‌بینی می‌شود چنانچه بخواهیم مراکز استان‌ها را نیز به آن بیفزاییم مقدار تعیین شده افزایش پیدا کند. این مسئله می‌تواند جهشی در توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی باشد.

اگر بخواهیم موانع احتمالی توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور را تشریح کنیم بخشی از این موانع را باید در گردش امور قراردادها در مدت زمان باقیمانده و محدودیت‌های زمانی جست‌وجو کنیم که باید این مشکلات رفع شود. مانع دوم نیز شامل آماده بودن طرح‌ها از نظر تملک، معارضان و رفع معارضان و آزادسازی مسیر است. محدودیت‌های اصلی ما تامین منابع مالی است و برای اینکه بتوانیم به اهداف سال ۹۵ دست یابیم به بودجه‌ای معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

در اعتبارات امسال برای توسعه شبکه خطوط ریلی که در اولویت اقتصاد مقاومتی است، هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. همچنین دولت برنامه‌ریزی کرده از محل اسناد خزانه اسلامی، این کسری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را تامین کند.

اگر در سال جاری شاهد تخصیص صد درصدی اعتبارات باشیم و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع اضافه بر اعتبار تامین شود، این امید وجود دارد که بتوانیم بخشی از طرح‌ها را تا پایان سال ۹۵ و باقی طرح‌ها را تا بهار سال ۹۶ به سرانجام برسانیم.

*معاون ساخت و توسعه راه‌آهن

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

دکتر محسن پورسیدآقایی به سمت «مشاور عالی مدیرعامل مپنا» و «رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع حمل‌ونقل مپنا» منصوب شد.

دکتر محسن پورسیدآقایی، استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با حکم جدید به عنوان مشاور عالی مدیرعامل Read more

ترانزیت ریلی ایران و ترکیه دست به گریبان با سرعت بازرگانی و بروکراسی غیر ضروری

ترکیه یکی از مقاصد مهمِ ترانزیت ریلی ایران به‌شمار می‌رود و افزایش حمل‌ونقل بار بین دو کشور، ذی‌نفعان فراوان و Read more

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more