براساس برنامهریزیهای کلان کشور در سال ۹۵ بهرهبرداری از ۵۹۱ کیلومتر شبکه ریلی جزو برنامههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور است.
از سوی دیگر با توجه به سیاستهای وزیر راه و شهرسازی و ریاستجمهوری در اتصال هرچه زودتر مراکز استانها به شبکه ریلی، جلساتی در دولت برگزار و تصمیم گرفته شد منابع مالی لازم در این زمینه تامین شود.
بر اساس تصمیمگیریها، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور باید حداکثر ۴ مرکز استان یعنی شهرهای رشت، ارومیه، کرمانشاه و همدان را به شبکه ریلی متصل کند. همچنین تلاش داریم از راه شبکه ریلی و تبریز به بستانآباد دسترسی پیدا کنیم. اگر منابع درنظر گرفته شده و پیشنهادی برای اجرای طرحهای عمرانی تامین شود دسترسی مردم به شبکه حملونقل ریلی افزایش قابلتوجهی خواهد یافت و این افزایش موجب افزایش سهم حملونقل ریلی از کل شبکه بار و مسافری در کشور خواهد شد.
متوسط ساخت راهآهن در کشور در سالهای گذشته در بدترین و بهترین حالت بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در سال نوسان داشته است. امسال ساخت ۵۹۱ کیلومتر راهآهن در کل کشور پیشبینی شده و با تلاشی که برای این موضوع وجود دارد پیشبینی میشود چنانچه بخواهیم مراکز استانها را نیز به آن بیفزاییم مقدار تعیین شده افزایش پیدا کند. این مسئله میتواند جهشی در توسعه شبکه حملونقل ریلی باشد.
اگر بخواهیم موانع احتمالی توسعه شبکه حملونقل ریلی کشور را تشریح کنیم بخشی از این موانع را باید در گردش امور قراردادها در مدت زمان باقیمانده و محدودیتهای زمانی جستوجو کنیم که باید این مشکلات رفع شود. مانع دوم نیز شامل آماده بودن طرحها از نظر تملک، معارضان و رفع معارضان و آزادسازی مسیر است. محدودیتهای اصلی ما تامین منابع مالی است و برای اینکه بتوانیم به اهداف سال ۹۵ دست یابیم به بودجهای معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
در اعتبارات امسال برای توسعه شبکه خطوط ریلی که در اولویت اقتصاد مقاومتی است، هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. همچنین دولت برنامهریزی کرده از محل اسناد خزانه اسلامی، این کسری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را تامین کند.
اگر در سال جاری شاهد تخصیص صد درصدی اعتبارات باشیم و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع اضافه بر اعتبار تامین شود، این امید وجود دارد که بتوانیم بخشی از طرحها را تا پایان سال ۹۵ و باقی طرحها را تا بهار سال ۹۶ به سرانجام برسانیم.
*معاون ساخت و توسعه راهآهن