ساخت راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا تا پایان امسال

بازگشت به نوشته‌ها

ساخت راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا تا پایان امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی یكی از حلقه‌های اصلی كریدور شمال-جنوب را مسیر قزوین-رشت-آستارا اعلام كرد كه نقش مهمی در ترانزیت كالا به كشورهای اروپایی خواهد داشت.

به گزارش تین‌نیوز، محسن پور‌سیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه‌آهن با اشاره به كریدور شمال به جنوب و نقش راه‌آهن در این كریدور، گفت: همزمان با سفر روحانی رییس‌جمهور كشورمان به باكو، ‌نامه همكاری ایران و كشور آذربایجان به منظور همكاری‌های تجاری و ریلی به امضا خواهد رسید.

او با اشاره به نقش راه‌آهن در جهت احیای كریدور شمال-جنوب اظهار كرد: كریدور شمال-جنوب مسیری است كه از سمت كره، چین، سنگاپور و هند، كالاها را به سمت اروپا و روسیه انتقال می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه مسیر ایران میان‌بری برای انتقال بارهای ترانزیتی از خلیج فارس و بندرعباس به آستارا و از آنجا به كشور آذربایجان و در نهایت به مسكو و كشورهای اروپایی محسوب می‌شود، عنوان كرد: این كریدور مسیر بسیار مهم ترانزیتی خواهد بود كه مجموع كشورها را به یكدیگر پیوند خواهد داد.

پورسید‌آقایی اظهار كرد: یكی از حلقه‌های واسط كریدور شمال-جنوب، مسیر آستارا-آستارا است كه به طول ۱۰ كیلومتر آستارای ایران را از طریق پل به آستارای كشور آذربایجان وصل می‌كند.

او گفت: این پل در حال ساخت است كه تا ۵ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شركت راه‌آهن همچنین گفت: راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا نیز درحال ساخت است كه تا پایان امسال محور قزوین به رشت تكمیل و محور رشت به آستارا با سرمایه‌گذاری كشور آذربایجان ساخته می‌شود.

او افزود: با امضای تفاهم نامه همكاری بین راه‌آهن ایران و آذربایجان، این محور احداث خواهد شد و تا تكمیل مسیر فوق، كالاها از بندرعباس تا قزوین به وسیله راه‌آهن جابه‌جا و از رشت تا آستارا با كامیون و از آستارا از طریق پل به كشور آذربایجان منتقل می‌شود.

طبق گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پیش از اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای رایزنی در كریدور شمال-جنوب ، اجلاس سه جانبه میان روسای جمهور ایران، تركمنستان و قزاقستان در اینچه برون و اجلاس سه جانبه دیگری میان روسای جمهوری ایران، افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران انجام شده بود كه در تمامی این نشست‌ها برای برقراری و احیاء كریدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر شده است.

همچنین در این اجلاس در زمینه ارتباط راه‌آهن ایران، آذربایجان و روسیه كه موجب اتصال كشورهای اروپای شرقی و شمالی به خلیج فارس، اقیانوس هند و كشورهای جنوبی می‌شود، بحث و بررسی انجام خواهد شد.

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها