درخواست مساعدت در رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده از مدیرعامل راه آهن

بازگشت به نوشته‌ها

درخواست مساعدت در رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده از مدیرعامل راه آهن

تین نیوز

سبحان نظری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نامه ای به معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، مساعدت در رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده را درخواست و عنوان کرد:  با عنایت به اراده جناب عالی و مأموریت شرکت معظم راه آهن در رونق روزافزون حمل و نقل ریلی کشور، تقاضا دارد حسب صلاح دید نسبت به پیگیری رفع مشکل از مراجع ذی ربط دستور به اقدام عاجل مبذول فرمایید.

به گزارش تین نیوز، متن نامه سبحان نظری به شرح زیر است:

« جناب آقای دکتر صالحی

معاون محترم وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن ج.ا.ا.

موضوع: درخواست مساعدت در رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده

با سلام و احترام؛

بر حسب اخبار واصله، در جلسه مورخ 14/12/1402 جناب عالی با مدیران محترم شرکت های حمل و نقل باری ریلی، مباحثی درباره مشکلات ناشی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده در صورت حساب های شرکت های باری مطرح شده که با نظر مثبت و ابراز آمادگی آن مقام محترم برای مساعدت در حل مشکل همراه بود.

ضمن تقدیر از بذل توجه به این موضوع، توضیحات زیر برای استحضار و دستور مساعدت تقدیم می گردد:

الف) قانون گذار با هدف افزایش سرمایه گذاری در بخش ریلی و رونق این صنعت، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان این شیوه حمل را مشمول معافیت قرار داده تا از این راه با کاهش بهای تمام شده برای مشتریان، اقبال عمومی به این روش حمل و نقل و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن افزایش یابد؛ لیکن از آنجا که در عمل، نهاده های مرتبط با این خدمت از قبیل تعمیر و نگهداری، دسترسی به شبکه ریلی، صدور بارنامه و امور جاری شرکت های ریلی معاف از مالیات بر ارزش افزوده نیستند، نتیجه نهایی، افزایش بهای تمام شده حمل برای شرکت های ریلی بوده که از یکسو مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به تأمین کنندگان این نهاده ها هستند و از سوی دیگر مجاز به دریافت آن از مشتریان نیستند. در نتیجه آنچه نهایتاً در صحنه عمل به وقوع پیوسته، افزایش هزینه حمل ریلی و کاهش حاشیه سود این صنعت و حرکت در جهت خلاف اراده و نیت اصلی قانون گذار بوده است. در راستای رفع این مشکل، مکاتبات و پی گیری های متعددی از سوی این انجمن انجام پذیرفته که برخی از مستندات آن به پیوست تقدیم می گردد.

بر این اساس و با عنایت به اراده جناب عالی و مأموریت شرکت معظم راه آهن در رونق روزافزون حمل و نقل ریلی کشور، تقاضا دارد حسب صلاح دید نسبت به پیگیری رفع مشکل از مراجع ذی ربط دستور به اقدام عاجل مبذول فرمایید.

ب) همان گونه که مستحضر می باشید، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال 1402 در صورتحساب های صادره از سوی شرکت محترم راه آهن برای شرکت های حمل و نقل بار ریلی درج شده و مالکین واگن با اطلاع از آن (فارغ از توضیحات بند فوق)، برنامه ریزی و اقدام نموده اند؛ لیکن در گردش حساب دریافتی از اداره کل محترم مالی آن شرکت، مبالغی ذیل سرفصل مالیات بر ارزش افزوده سال های 1396 الی 1401 درج شده که اعمال آن یک طرفه، بدون اطلاع قبلی و غیررسمی بوده است. این امر سبب گردیده که تطبیق حساب تمامی شرکت های ریلی با مشکل مواجه شود و مورد دقت حسابرسان این شرکت ها قرار گیرد. قطعاً تصدیق می فرمایید که این مبالغ درحالی درج شده که در تمامی سال های مورد اشاره، اثری از این سرفصل وجود نداشته و تسویه حساب شرکت های ریلی با مشتریان و همین طور شرکت راه آهن نیز در دوره مذکور بدون درج چنین مبالغی انجام شده است.

لذا با عنایت به این توضیحات و موارد اشاره شده در بند (الف) این نامه و با هدف پرهیز از مشکلات حسابرسی پایان سال مالی شرکت های ریلی، تقاضا دارد دستور فرمایید مبالغ مربوطه از دفاتر مالی شرکت راه آهن حذف گردد.

ج) نظر به ابهام موجود در صحت دریافت مالیات بر ارزش افزوده طبق توضیحات بند (الف)، برخی از مشتریان عمده این خدمات نظیر شرکت فولاد مبارکه از پذیرش هزینه مالیات بر ارزش افزوده طرف های قراردادی خود سرباز زده و هزینه این سرفصل را نه تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده و نه در قالب بهای تمام شده نمی پذیرند که نتیجه آن کاهش سود و بعضاً زیان ده شدن عملیات مرتبط می باشد. از آنجا که منشأ اصلی درج این مبالغ صورت حساب های حق دسترسی شرکت راه آهن می باشد، خواهشمند است جهت احقاق حق شرکت های ریلی و مطابق فرمایش و وعده جناب عالی به مدیران شرکت های باری مبنی بر حمایت از ایشان، نسبت به طرح موضوع با شرکت فولاد مبارکه و اتخاذ تصمیم، اقدام لازم را معمول فرمایید.

با تشکر و تجدید احترام

سبحان نظری

رئیس هیئت مدیره  »

 

 

اشتراک این پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به نوشته‌ها