تعمیرات و نگهداری هوشمند در صنعت ریلی یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت در آینده
تعمیرات و نگهداری هوشمند به مفهوم دیجیتالی شدن صنعت ریلی است. راه حل های ممکن برای این منظور شامل بهینه سازی فرآیندهای نگهداری موجود، کاهش هزینه های چرخه عمر با استفاده کارآمد از دارایی های موجود و پیاده سازی مدل ها و خدمات جدید کسب و کار است. در دسترس بودن و استفاده از داده ها از منابع مختلف عوامل تعیین کننده موفقیت هستند. زیرساخت برای ایجاد و مدیریت حجم زیادی از داده ها مورد نیاز است. فناوریهای تجزیه و تحلیل دادهها، کشف دانش و هوش مصنوعی به سرعت در سالهای گذشته توسعه یافته و بازیگران اصلی برای دهه آینده هستند. استقرار و به کارگیری دانش جدید به همان اندازه مهم و چالش بزرگی در پیاده سازی تعمیرات و نگهداری هوشمند است.
نگهداری و تعمیرات هوشمند چطور کار میکند؟
به طور سنتی تعمیرات و نگهداری در صنعت ریلی بر اساس یک برنامه زمان بندی دقیق بر اساس تقویم یا زمان اجرا و همچنین تعمیرات و نگهداری در صورت خرابی یک قطعه انجام می شود. این بدان معنی است که کار نت در حال حاضر برای نیازهای یک جزء خاص یا زود یا خیلی دیر انجام می شود. زمانی که داده های بیشتری در دسترس قرار می گیرد، مفهوم نگهداری و تعمیرات از مدل نت واکنشی به نت پیش بینی تغییر می کند، به این معنی که ارزیابی سلامت می تواند به صورت مجازی و مداوم انجام شود.
مراحل مختلف باری توسعه ارزیابی سلامت وجود دارد. تعمیرات شرایطی یا Condition Based Maintenance می تواند سلامت (وضعیت) فعلی یک جزء یا یک قطعه را ارزیابی کند. ساده ترین پیاده سازی، دسته بندی در 2 حالت است: کار کردن و کار نکردن. توسعه بیشتر می تواند حالت های بیشتری را اضافه کند، به عنوان مثال: خوب به عنوان جدید، خوب کار می کند، اولین نشانه های آسیب، کار نمی کند. همانطور که مدل ها به سمت تعمیر و نگهداری پیش بینی تکامل می یابند، چالش پیش بینی این است که وضعیت در آینده تا چه اندازه کار نمیکند. این مقدار معمولاً به عنوان عمر مفید باقی مانده توصیف می شود. در بیشتر موارد یک مدل با استفاده از داده کاوی طراحی میشود. پس از آزمایش مدل، می توان آن را روی داده های واقعی و جدید اعمال کرد تا عمر مفید باقی مانده را پیش بینی کند. سپس از این مقدار برای برنامهریزی به موقع نگهداری و تعمیرات یا صرفهجویی در هزینهها زمانی که قطعات بیش از حد انتظار در دسترس هستند، استفاده میشود.
چگونه می توان تعمیر و نگهداری هوشمند را پیاده سازی کرد؟
سیستم های بیشتری هر ساله دیجیتالی میشوند و اکثر شرکت ها تاکنون داده هایی در دسترس دارند. داده ها ممکن است از مورد به مورد متفاوت باشد، اما داده ها به ندرت برای تجزیه و تحلیل بیشتر و اجرای نگهداری مبتنی بر شرایط یا پیشبینی استفاده میشوند. برای پرداختن به این موضوع، مهم است که یک شرکت یک استراتژی دادهای داشته باشد تا اطلاعات این بخش را جمعآوری کند و این جمع آوری و استخراج اطلاعات برایش مقرون به صرفه باشد. تعمیر و نگهداری هوشمند پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما انتخاب مورد استفاده صحیح باید قبل از صرف زمان با دقت زیاد انجام شود. علاوه بر این، یک رویکرد ساختاریافته برای موفقیت در مواردی که اطلاعات استفاده چندمنظوره دارد، مورد نیاز است.
دیدگاهتان را بنویسید