انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

قطارهای پرسرعت چینی، ریل‌های جهان را تسخیر می‌کنند

خانه » اخبار سایت » اخبار خارجی » قطارهای پرسرعت چینی، ریل‌های جهان را تسخیر می‌کنند

با توجه به حفظ برتری حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل در دنیا، اخیراً چین در تازه‌ترین برنامه فناوری توسعه شبکه ریلی پرسرعت خود در حال ساخت قطارهایی است که سرعت آن‌ها به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و این خبر در حالی مطرح می‌شود که چین هم‌اکنون در حال اجرای خطوط ریلی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر برای شماری از کشورها نظیر روسیه، ترکیه، اندونزی و تایلند است.

به گزارش تین‌نیوز، فناوری جدیدی که چین به آن دست‌یافته است، این امکان را به این کشور می‌دهد تا ترن‌های خود را بر اساس خطوط ریلی که در سراسر جهان ساخته می‌شوند، مطابقت داده و از آن‌ها در کشورهای دیگر بهره‌برداری کند.
بسیاری از کارشناسان صنعت ریلی بر این باورند که ساخت قطارهای پرسرعتی که بتواند با ریل‌های مختلف دنیا همخوانی داشته باشد یکی از راهبردهای چین برای تسخیر بازار ساخت خطوط تندرو ریلی است.

نسل جدید قطارهایی که چین در حال ساخت آن‌هاست به ۲ بخش تقسیم می‌شود که قطارهای مسافربری سرعتی معادل ۵۰۰ کیلومتر و مدل‌های باربری آن نیز سرعتی برابر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت خواهند داشت.

سایت هنگ‌کنگی «ساوت چاینا» می‌نویسد که چین می‌خواهد قطارهای پرسرعت را به‌قدری توسعه دهد که در هر منطقه جغرافیایی و در هر شرایط اقلیمی بتوان از آن‌ها استفاده کرد و با این حساب قطارهای ساخت چین در هر شرایطی و در هر نقطه‌ای از دنیا قابلیت حرکت خواهند داشت.

البته هم‌اکنون قطارهای تندرو چین در بخش‌هایی از شمال شرق این کشور که درجه دمای آن‌ها در فصل زمستان به زیر ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد در حرکت هستند و در بالاترین نقطه از فلات تبت هم خطوط ریلی ازاین‌دست ایجادشده است.

دولت چین اعلام کرده است که اکنون کل خطوط ریلی پرسرعت این کشور به ۲۰ هزار کیلومتر می‌رسد که معادل ۶۰ درصد از کل خطوط ریلی تندرو موجود در دنیاست که داشتن این مقدار خط راه‌آهن، این کشور را در مقام نخست جهان قرار داده است.

البته مسافت کل راه‌آهن چین تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، به بیش از ۱۲۰ هزار کیلومتر رسید که در این زمینه در مقام دوم جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن، چین برنامه‌ریزی کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی با سرمایه‌گذاری کلان ۴۲۱ میلیارد دلاری، طول این خطوط را به ۳۰ هزار و تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۴۵ هزار کیلومتر رسانده و شبکه ریلی وسیعی در سرتاسر کشور احداث کند.
این سرمایه‌گذاری در ادامه برنامه سیزدهم از دوره پنج‌ساله این کشور انجام می‌شود که از سال جاری میلادی تا ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ERFA calls for reduction in freight access charges to help meet EU targets

The European Rail Freight Association (ERFA) has welcomed reductions in track access charges in Austria, France, Germany, Luxembourg and the Read more

Rail to play a key role in EU strategy for ‘green, smart and affordable’ mobility

EUROPE: A trebling of high speed rail travel and doubling of rail freight’s market share are two of the priorities Read more

Direct award planned for hydrogen train services

GERMANY: Niedersachsen transport authority LNVG and the city of Bremen have advance given notice of their intention to directly award Read more