انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

ساخت راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا تا پایان امسال

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » ساخت راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا تا پایان امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی یكی از حلقه‌های اصلی كریدور شمال-جنوب را مسیر قزوین-رشت-آستارا اعلام كرد كه نقش مهمی در ترانزیت كالا به كشورهای اروپایی خواهد داشت.

به گزارش تین‌نیوز، محسن پور‌سیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه‌آهن با اشاره به كریدور شمال به جنوب و نقش راه‌آهن در این كریدور، گفت: همزمان با سفر روحانی رییس‌جمهور كشورمان به باكو، ‌نامه همكاری ایران و كشور آذربایجان به منظور همكاری‌های تجاری و ریلی به امضا خواهد رسید.

او با اشاره به نقش راه‌آهن در جهت احیای كریدور شمال-جنوب اظهار كرد: كریدور شمال-جنوب مسیری است كه از سمت كره، چین، سنگاپور و هند، كالاها را به سمت اروپا و روسیه انتقال می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه مسیر ایران میان‌بری برای انتقال بارهای ترانزیتی از خلیج فارس و بندرعباس به آستارا و از آنجا به كشور آذربایجان و در نهایت به مسكو و كشورهای اروپایی محسوب می‌شود، عنوان كرد: این كریدور مسیر بسیار مهم ترانزیتی خواهد بود كه مجموع كشورها را به یكدیگر پیوند خواهد داد.

پورسید‌آقایی اظهار كرد: یكی از حلقه‌های واسط كریدور شمال-جنوب، مسیر آستارا-آستارا است كه به طول ۱۰ كیلومتر آستارای ایران را از طریق پل به آستارای كشور آذربایجان وصل می‌كند.

او گفت: این پل در حال ساخت است كه تا ۵ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شركت راه‌آهن همچنین گفت: راه‌آهن قزوین-رشت و آستارا نیز درحال ساخت است كه تا پایان امسال محور قزوین به رشت تكمیل و محور رشت به آستارا با سرمایه‌گذاری كشور آذربایجان ساخته می‌شود.

او افزود: با امضای تفاهم نامه همكاری بین راه‌آهن ایران و آذربایجان، این محور احداث خواهد شد و تا تكمیل مسیر فوق، كالاها از بندرعباس تا قزوین به وسیله راه‌آهن جابه‌جا و از رشت تا آستارا با كامیون و از آستارا از طریق پل به كشور آذربایجان منتقل می‌شود.

طبق گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پیش از اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای رایزنی در كریدور شمال-جنوب ، اجلاس سه جانبه میان روسای جمهور ایران، تركمنستان و قزاقستان در اینچه برون و اجلاس سه جانبه دیگری میان روسای جمهوری ایران، افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران انجام شده بود كه در تمامی این نشست‌ها برای برقراری و احیاء كریدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر شده است.

همچنین در این اجلاس در زمینه ارتباط راه‌آهن ایران، آذربایجان و روسیه كه موجب اتصال كشورهای اروپای شرقی و شمالی به خلیج فارس، اقیانوس هند و كشورهای جنوبی می‌شود، بحث و بررسی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more