انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

توافقنامه جامع حمل و نقل ایران و روسیه امضا شد

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » توافقنامه جامع حمل و نقل ایران و روسیه امضا شد

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان که در راس هیاتی به مسکو سفر کرده است، در پایان مذاکرات خود با وزیر حمل و نقل روسیه، توافقنامه جامع همکاری ریلی بین ایران و روسیه را امضا کرد.

در این مذاکرات که اعضای هیات‌های دو کشور هم حضور داشتند، «ویتالی ساولیف» وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره مناسبات رو به گسترش دو کشور ابراز امیدواری کرد با امضا این توافقنامه، همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل و نقل بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر حمل و نقل روسیه گفت: کریدور ریلی شمال-جنوب می‌تواند اساس گسترش همکاری‌ها بین کشورهای روسیه، ایران و حوزه آسیای میانه و قفقاز باشد و امضا یک قرارداد برای اجرایی شدن این طرح عظیم مورد نیاز است. امیدواریم با همکاری مشترک، قطعه ریلی رشت – آستارا به اتمام برسد.

ویتالی ساولیف گفت: علاوه بر اقدامات مشترک در زمینه ساخت این قطعه، می‌توانیم در زمینه استفاده و بهره‌برداری از آن که در مسیر گذرگاه ریلی شمال-جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همکاری کنیم.

وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره به اینکه کشورش به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کانون تجاری و ترانزیتی در منطقه نگاه می‌کند، گفت: با تکمیل خطوط ریلی و به‌ویژه قطعه رشت-آستارا، از شمال اروپا تا شبه‌قاره هند، به هم متصل می‌شود و عواید ترانزیتی بسیار زیادی برای کشورهای مسیر و از جمله ایران و روسیه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز گفت: ایران علاقمند به توسعه و گسترش همکاری‌ها با همسایگان است. ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و در این میان، روسیه به‌عنوان همسایه‌ای مهم با روابطی تاریخی، برای ما اهمیت دارد.

قاسمی گفت: اگر ایران و روسیه همکاری‌های نزدیکی با هم داشته باشند، تحریم‌های آمریکا و غرب ضد دو کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت. هر تجارتی نیازمند توسعه حوزه حمل و نقل است و این امکان وجود دارد که هر توافقی میان دو کشور در حوزه حمل و نقل به امضا برسد.

وزیر راه گفت: صادرات بین دو کشور و صادرات روسیه به دیگر کشورها از طریق ایران می تواند مورد توافق قرار بگیرد و در کمترین زمان ممکن اجرایی شود. از بین مسیرهای ریلی، مسیر ریلی رشت-آستارا بسیار کوتاه و به صرفه است و در صورت همکاری دو کشور در تکمیل این قطعه حجم مبادلات و ترانزیت کالا میان دو کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی در پایان تصریح کرد: هم در چابهار و هم در بندر شهید رجایی می‌توانیم همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more