قائممقام مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است، گفت: سهم راهآهن از حمل و نقل مسافر حدود ۸ درصد است و برای ارتقای آن به سهم ۲۰ درصد، مسیر دشواری را پیش رو داریم.
به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،احمد خدایی امروز در نخستین گردهمایی ایدههای نوین در بخش ریلی مسافری اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه دو هدف به منظور ارتقای بخش مسافری در راهآهن مدنظر قرار گرفت که اولین مورد دستیابی به سهم 20 درصدی از حمل و نقل مسافر کشور تا پایان برنامه ششم است.
وی با اشاره به رشد 4 درصدی حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته، بیان کرد: در حال حاضر سهم راهآهن از حمل و نقل مسافر حدود 8 درصد است و برای ارتقای آن به 20 درصد، مسیر دشواری را پیش رو داریم.
قائممقام مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: بخش حمل و نقل ریلی مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است، از معضلات ما توجه بیش از اندازه به شاخصهای کمی است در حالی که رقیب اصلی راهآهن، سفرهای شخصی و حمل و نقل جادهای محسوب میشود و این کیفیت سفر است که خانوادهها را برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی ترغیب میکند.
خدایی افزود: به نظر میرسد ارتقای بخش کیفی حوزه مسافر کمتر از بخش کمی است بنابراین ضروری است برای ترغیب مسافر، سرویس مناسب ارائه شود.
قائم مقام مدیرعامل راهآهن با اشاره به وجود ظرفیت خالی غیر از زمان پیک سفر یادآور شد: اغلب به غیر از زمان پیک، ظرفیت قطارهای مسافری به طور 100 درصد تکمیل نمیشود که نشان از عدم رغبت مسافر دارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از قطار در اولویت مردم قرار نگرفته است، بیان کرد: البته به غیر از مسیرهای طولانی مانند محور جنوب به دلیل مسافت طولانی از مرکز و سایر نقاط کشور به جنوب، در سایر مسیرها از حمل و نقل جادهای و شهری بیشتر استفاده میشود.
خدایی اضافه کرد: متأسفانه ارتقای کیفی در حمل و نقل ریلی مسافر به خوبی تعریف نشده است، در کشورهای اروپایی و توسعه یافته مسافر 10 تا 15 دقیقه قبل از آغاز سفر خود وارد ایستگاه راه آهن میشود در حالی که در ایران به دلیل چندین مرحله فیلترینگ بلیت، مسافر در ایستگاهها معطل میشود؛ این روشهای منسوخ شده در دنیای امروز موجب ایجاد سالنهای انتظار در داخل ایستگاههای راهآهن ما شده است.
قائممقام مدیرعامل راهآهن بیان کرد: در حال حاضر واگنهای مورد استفاده داخل کشور به لحاظ نوع از لوکسترین واگنهای دنیا که معمولا در سایر نقاط جهان به عنوان قطارهای گردشگری و یک هتل متحرک با سرویس بسیار پایینتر استفاده میشود،هستند.
وی با اشاره به سیاستهای توسعه قطارهای حومهای گفت: بهترین نوع ناوگان حومهای «ریل باس» وارد ناوگان حومهای کشور شده است در حالی که در کشورهای جهان عمدتا از واگنهای اتوبوسی استفاده میشود، زیرا از توان بخش خصوصی و دولتی خارج است.
قائممقام مدیرعامل راهآهن تأکید کرد: براساس آغاز طرح توسعه راهآهن از سه سال گذشته، پروژهها پیشرفت قابل قبولی داشتهاند.
خدایی اضافه کرد: حوزههای مرتبط با بخش ریلی اعم از راهآهن، شرکتهای ریلی و شرکتهای گردشگری باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا هدف اصلی که ارائه سرویس به مردم است به افزایش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شرکت راهآهن یا شاخصهای مورد نظر دیگر منجر شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در حمل و نقل ریلی به لزوم برگزاری تورهای گردشگری با فاصلههای بلندتر اشاره کرد و گفت: این تورها میتواند به تعداد روزهای بیشتری بین یک هفته تا 10 روز را سپری کند و قطار میتواند به عنوان یک هتل متحرک، نقش اساسی داشته باشد و برای گردشگران نیز اقتصادی خواهد بود؛ در این راستا خارجیها با قیمتهای بالای پیشنهادی در راستای برگزاری تورهای بلندمدت موافقت خود را اعلام کردهاند.
انتهای پیام/م
منبع خبر: خبرگزاری فارس
لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/?p=2383&preview=true