انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

کاهش سهم مسافری ریلی در حمل‌و‌نقل ۱۲ سال پس از خصوصی‌سازی

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » کاهش سهم مسافری ریلی در حمل‌و‌نقل ۱۲ سال پس از خصوصی‌سازی

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی خبر داد

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه در ۱۲ ساله عمر خصوصی‌سازی سهم بخش مسافری ریلی از حمل و نقل کشور نه تنها افزایش نداشته که در مقاطعی هم کاهش یافته است، گفت: سهم بنگاه‌های شبه‌دولتی در جابه‌جایی مسافر به مراتب بیشتر از خصوصی‌ها است.

به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نخستین همایش ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری، امروز با حضور مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل ریلی، مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و فعالان صنعت ریلی در ساختمان شرکت راه‌آهن جمهور اسلامی ایران در حال برگزاری است.

در این مراسم دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ایران جزو کشورهای پیشرو در به کارگیری حمل و نقل ریلی بوده و این مدل حمل و نقلی همواره خدمات شایانی را در دوران مختلف به کشور ارائه داده است.

مجید بابایی افزود: از دهه 50 میلادی دولت‌های پیشرو و صاحب فناوری دریافتند که آینده حمل و نقل به شدت به توسعه زیرساخت‌های ریلی وابسته است.

وی ادامه داد: ایمنی بالا، مصرف بهینه انرژی، حمل انبوه و تأثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات، انگیزه دولت‌ها را برای توسعه حمل و نقل ریلی دوچندان کرد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی بدون توجه به عامل سرعت نمی‌تواند محرک مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها باشد، البته در این بین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها در توسعه شبکه ریلی، تأمین هزینه‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث مسیر و تأمین ناوگان ریلی است.

بابایی اظهار داشت: دولت‌ها با بهره‌گیری از ابزار حاکمیت خود می‌توانند مسیر توسعه ریلی را به خوبی ترسیم کنند، اما استفاده از این ابزارها باید در جهت توسعه نوآوری و کارآفرینی، افزایش رقابت و تسهیل حضور حداکثری بخش خصوصی و ترویج الگوی مصرف پایدار نزد جامعه باشد.

وی بیان کرد: اتخاذ هر نوع سیاستی در نظام‌های قیمت‌گذاری که مصرف‌کننده را در مصرف بی‌رویه منابع محدود کشور تشویق کند، نمی‌تواند اهداف توسعه پایدار را محقق کند، همچنین اتخاذ سیاست‌های بخشی نباید در تضاد با اهداف و سیاست‌های کلان کشور باشد.

بابایی با طرح این سؤال که چرا سیاست گذاری‌های انجام شده در سال‌های اخیر نتوانسته است بخش ریلی را در تحقق اهداف یاری کند، گفت: توان و ساختار مدیریتی حمل و نقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست، اگر انتظارهای مردم و مسئولان از حمل و نقل ریلی، دستیابی به راه‌آهنی مدرن، توسعه‌یافته و مؤثر در رشد اقتصادی است، باید پذیرفت که به ساختاری پویا و مؤثر از سوی بخش خصوصی و دولتی نیاز داریم.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی افزود: سهم بخش ریلی مسافری از مجموع حمل و نقل کشور در این 12 سال پس از شروع خصوصی‌سازی، نه تنها افزایشی نداشت، که در مقاطعی روندی نزولی داشته است، از طرفی هر چند عملکرد شرکت‌های ریلی در این سال‌ها از نظر کمی و کیفی بهبودهایی داشته است، اما تحول اساسی در بخش مسافری ریلی به دلیل ادامه وجود موانع اساسی، مشاهده نمی‌شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: سهم بنگاه‌های نیمه‌دولتی در جابه‌جایی مسافر به مراتب بیشتر از بنگاه‌های کاملاً خصوصی است.

بابایی اظهار داشت: عمر ناوگان ریلی بالا است و میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تأمین ناوگان ریلی در دهه اخیر قابل توجه نبوده است.

بابایی گفت: برخلاف سیاست های کلان کشور که همواره بر ادعای توسعه ریلی تأکید دارد، دولت‌ها تلاش جدی برای متعادل کردن سیاست‌های جاده‌پسند به نفع ریل نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: همچنین یارانه غیرمستقیم سوخت به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود که 7 برابر ریلی مصرف دارند، این در حالی است که پایین بودن سرعت در بخش ریلی عاملی بازدارنده و ضدرقابتی به ویژه برای بخش مسافری ریلی است که تاکنون اقدام مؤثری در این حوزه صورت نگرفته است و بدین ترتیب طرح‌های افزایش سرعت در شبکه سیر ریلی، ده‌ها سال است که به نتایج عملی نرسیده است، در این شرایط فضای بخش مسافری ریلی نتوانسته است به سمت رقابتی شدن و ورود سرمایه‌گذاران جدید حرکت کند.

بابایی گفت: لازمه رفع این محدودیت‌ها توجه به امر نوآوری و استفاده از راهکارهای خلاقانه توسط دولت و بخش خصوصی در انجام مسئولیت‌های مربوط به خود است.

وی به برگزاری گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری اشاره کرد و گفت: مهمترین هدف از برگزاری این گردهمایی، جلب توجه شرکت‌های ریلی به موضوع ایجاد فرایند توسعه ایده‌های جدید و ارتباط با محیط‌های کسب و کار بیرون از بخش ریلی است.

انتهای پیام/م

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه: https://rtcguild.ir/newsrailway2555/

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

برگزاری نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» در انجمن

نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» مورخ 13 آذر 1403 در انجمن صنفی شرکت‌های Read more

نرخ بلیت مسافری با هزینه ها همخوانی ندارد/ بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی منحل شده است

ریل نیوز ناصر غفاری، مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم و رئیس هیئت مدیره شرکت سفیر ریل آسیا در گفتگو با Read more

برگزاری دوره «ارزیابی اقتصادی پروژه‌های ریلی» در انجمن‌ صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته

در راستای تفاهم نامه امضا شده میان انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی Read more