انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

آسیب‌شناسی آیین‌نامه جدید ضوابط استفاده از شبکه ریلی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » آسیب‌شناسی آیین‌نامه جدید ضوابط استفاده از شبکه ریلی

شرکت‌ها درباره مصوبه اخیر هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن درخواست کردند که قبل از هرگونه اقدامی جلسه مشترکی با حضور مدیریت شرکت راه‌آهن، هیات‌مدیره انجمن و مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری تشکیل و درخصوص این موضوع بحث و گفت‌وگو صورت گیرد تا از این طریق راهکاری مناسب برای تحقق منافع همه بازیگران بخش اتخاذ شود.

در آستانه سال نو، شرکت‌های ریلی باری به بررسی آیین‌نامه جدید شرایط و ضوابط استفاده از شبکه ریلی کشور توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری پرداختند.

به نقل از تین‌نیوز، بر همین اساس، به درخواست شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، نشستی برای بررسی ابعاد و تبعات حقوقی، قراردادی و اقتصادی ناشی از مصوبه دهم دی ماه هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن مبنی‌بر تدوین آیین‌نامه شرایط و ضوابط استفاده از شبکه ریلی کشور توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری در محل دفتر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی با حضور رییس، دبیر انجمن و مدیران عامل شرکت‌های ریلی باری برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مجموعه انجمن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بر احقاق حقوق همه بازیگران صنعت ریلی کشور، اعم از دولت، شرکت راه‌آهن و همچنین حقوق شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که بر اساس قوانین بالادستی از جمله اصل 44 قانون اساسی و قانون دسترسی به شبکه ریلی کشور و آیین‌نامه‌های مصوب مندرج در این قانون از آن بهره‌مند شده‌اند، تاکید داشتند.

شرکت‌ها همچنین تفکیک وظایف حاکمیتی و اجرایی شرکت راه‌آهن که منجربه تضاد منافع شدید بین بازیگران بخش شده است را خواستار شدند و ایجاد نهاد رگلاتوری حمل‌ونقل ریلی را به‌عنوان یکی از ضرورت‌های بنیادین بخش ریلی کشور خواستار شدند.

از سوی دیگر بر این نکته که در تحقق منافع دولت و بخش غیردولتی طرفین باید ضمن توجه و اعتقاد به اینکه بازیگران، شریک تجاری هم هستند و نه کارفرما و پیمانکار یکدیگر، تاکید شد. با این تفسیر بایسته است که از هرگونه رفتارهای یک‌جانبه‌گرایی خودداری شود و ملاک هرگونه توسعه و تحول در بخش ریلی کشور که بیش از 12 سال از حضور بخش خصوصی در آن می‌گذرد، صرفاً قوانین جاری کشور باشد و همه بازیگران صنعت ریلی کشور نیز به آن احترام بگذارند.

چراکه طبق فحوای صحبت‌های مدیران شرکت‌های ریلی، شرکت‌ها اعتقاد راسخ دارند که برای حل‌وفصل اختلافات فی‌مابین و از جمله اختلافات مالی با شرکت راه‌آهن باید قرارداد دوجانبه که تعهدات طرفین در آن به‌طور شفاف و بر اساس قوانین مربوطه درج شده باشد، منعقد گردد و ابلاغ دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که صرفاً تعهدات یک‌طرف در آن درج‌شده باشد ضمن اینکه با فلسفه وجودی خصوصی‌سازی که همانا مشارکت حداکثری بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی کشور است مغایر است، بلکه در بلندمدت نیز مسائل و چالش‌های بخش ریلی را دوچندان می‌کند.

در پایان این نشست، شرکت‌ها درباره مصوبه اخیر هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن درخواست کردند که قبل از هرگونه اقدامی جلسه مشترکی با حضور مدیریت شرکت راه‌آهن، هیات‌مدیره انجمن و مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری تشکیل و درخصوص این موضوع بحث و گفت‌وگو صورت گیرد تا از این طریق راهکاری مناسب برای تحقق منافع همه بازیگران بخش اتخاذ شود.

لینک کوتاه خبر: https://rtcguild.ir/?p=2791&preview=true

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more

رونمایی از پیش نویس اصلاحیه مصوبه ماده ۱۲ با هدف حمایت از سرمایه‌ گذاری در صنعت ریلی

انجمن صنفی شرکت های ریلی با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق شعار «سال سرمایه گذاری Read more

هشدار درباره توقف حمل سوخت به نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال 1404

سید محمد مهدی شریفی با بیان این که در حال حاضر حق دسترسی پرداختی توسط شرکت‌های ریلی به راه‌آهن 1.36 Read more