انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

گروکشی راه‌آهن از بخش خصوصی/ بحران در راه است!

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » گروکشی راه‌آهن از بخش خصوصی/ بحران در راه است!

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و صنایع وابسته گفت: «در وضعیتی که نقد سرکوب شده و فضای خفقان بر بخش حمل‌ونقل ریلی حاکم است، شاهد شدیدترین افت عملکرد در بخش حمل ریلی بار بوده‌ایم که با ادامه این روند شرایط وخیم‌تر خواهد ‌شد.»

دکتر سبحان نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، ارتباط بخش خصوصی و انجمن صنفی را با شرکت راه‌آهن در دوره مدیرعامل کنونی این شرکت در بدترین شرایط سال‌های اخیر دانست و گفت: «با این حال کم‌لطفی است اگر بگوییم ارتباط همه مدیران راه‌آهن با بخش خصوصی بد است چراکه تعدادی از مدیران در سطح ارشد و میانی نیز هستند که از بخش خصوصی در جلسات دعوت کرده و پذیرای انتقادات و نظرات آنها هستند.»

موضع‌گیری راه‌آهن در برابر اعتراض‌ها

او با تاکید بر اینکه فعالان بخش خصوصی به تلاش مضاعف برای رسیدن به خواسته‌های خود عادت کرده‌اند، اظهار کرد: «معمولا خواسته‌ها و حرف‌ آنان به سرعت پذیرفته نمی‌شود اما باوجود برخی مدیرانی که شنوا هستند، در دوره کنونی مدیرانی هم هستند که نسبت به انتقاد و اعتراض به شدت موضع منفی دارند.»

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و صنایع وابسته ادامه داد: «گاهی با مطرح کردن کوچک‌ترین نقد و اعتراض به برخی اقدامات مدیران راه‌آهن، در تماس تلفنی و یا جلسه حضوری با افراد منتقد بدرفتاری می‌شود که متاسفانه این امر موجب شده تا برخی شرکت‌های آسیب‌دیده از چنین برخوردهایی، برای کاهش آسیب به منافع شرکت خود، منفعل‌بودن و سکوت را اختیار کنند.»

مهر سکوت از لب خود بردارید

این فعال صنفی در ادامه ضمن انتقاد به بخش خصوصی به خاطر سکوت در برابر مشکلات، توضیح داد: «بخش خصوصی زمانی به سمت کمال حرکت می‌کند که شجاعت کافی در بیان خواسته‌ها و انتظارات خود داشته باشد اما اینکه به خاطر منافع کوتاه‌مدت خود از منافع بلندمدت بگذرد قطعا در آینده‌ای نه‌چندان دور باعث گریبانگیری با مشکلات جدی‌تری خواهند شد؛ بنابراین بابت سکوت و انفعال انتقاد جدی به بخش خصوصی وارد است.»

نظری ادامه داد: «بخش خصوصی به حق انتقادات زیادی به عملکرد راه‌آهن درباره حوادث رخ داده، افت شدید حمل بار، کمبود لکوموتیو و … داشته و از طرق مختلفی اطلاع‌رسانی کرده اما راه‌آهن بعضاً ضمن بی‌توجهی در مقابل این نظرات سازنده، فشارهایی هم به این بخش وارد کرده است.»

راه‌آهن با سختگیری از بخش خصوصی گروکشی می‌کند

او تصریح کرد: «نمی‌توان سخت‌گیری‌های اخیر راه‌آهن نسبت به بخش خصوصی را با صراحت به موضع انتقادی آن‌ها منتسب کرد اما همزمانی مطرح شدن انتقادات و افزایش سخت‌گیری‌هایی مثل قطعی سیستم صدور بارنامه شرکت‌ها که در ماه‌های اخیر بیشتر شده، جای تعجب دارد که امیدوارم راه‌آهن در ادامه با انتخاب تدبیری درست خط بطلانی بر این شائبه‌ها در افکار عمومی فعالان بخش بکشد.»

نظری ضمن تشکر از راه‌آهن برای رفع برخی انتقادات و توجه به نظرات بخش خصوصی، افزود: «انتقادات اساسی و تاثیرگذار بخش خصوصی در حوزه ریلی هنوز مورد توجه واقع نشده که از این جمله می‌توان به افزایش یک‌جانبه حق دسترسی بدون مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد.»

او در ادامه رویکرد یک‌جانبه و مشارکت‌گریز راه‌آهن در تعیین حق دسترسی را در کوتاه‌مدت به نفع دولت اما مجموعاً به ضرر هر دو بخش دولتی و خصوصی دانست و اضافه کرد: «اعمال جریمه بر بدهی‌های موخر بخش خصوصی غیرشرعی و غیرقانونی است چراکه راه‌آهن یک‌جانبه چنین جریمه‌ای را تعیین کرده و هیچ توافق و قراردادی با بخش خصوصی درباره این موضوع وجود ندارد.»

قضاوت ناعادلانه و حیثیت از دست رفته

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و صنایع وابسته اعمال محدودیت‌های قیمت بلیت مسافری را از دیگر انتقادات بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: «ساختار کمیسیون عالی سوانح هم از جمله چالش‌های اصلی و انتقادات بخش خصوصی است که معمولا نقص این ساختار منجر به قضاوت غیرعادلانه در حق بخش خصوصی شده است، در این‌باره می‌توان به سانحه بزرگ قطار مشهد-یزد اشاره کرد که در اشارات مدیریت ارشد راه‌آهن پس از سانحه حیثیت بخش خصوصی ناعادلانه بر باد رفت.»

او تصریح کرد: «ساختار این کمیسیون که اعضای آن همگی منصوبین وزیر راه و شهرسازی به پیشنهاد مدیرعامل راه‌آهن هستند، یک جانبه بوده و در قالب کمیسیون سوانح ناحیه یا کمیسیون عالی سوانح متهم جای قاضی حکم داده و درصد بالایی از قصور را متوجه بخش خصوصی می‌داند.»

فضای خفقان راه‌آهن

به گفته نظری، رویکرد یک‌جانبه راه‌آهن و متهم کردن بخش خصوصی در سوانح کوچک و بزرگ و اعمال جریمه‌های سنگین باعث شده تا برخی از شرکت‌ها به فکر خروج سرمایه خود از حوزه ریلی باشند. این موضوع قطعاً آسیب‌های زیادی را به صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور وارد می‌کند.

او با اشاره به ارتباط نامناسب راه‌آهن با بخش خصوصی در دوره کنونی، اذعان کرد: «درست در وضعیتی که نقد سرکوب شده و فضای خفقان بر بخش حمل‌ونقل ریلی حاکم است، شاهد شدیدترین افت عملکرد در بخش حمل بار ریلی بوده‌ایم که با ادامه این روند شرایط وخیم‌تر خواهد ‌شد.»

کاهش 12 درصدی حمل‌ ریلی بار در 6ماه نخست سال جاری

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و صنایع وابسته از کاهش 12 درصدی حمل ریلی بار در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته خبرداد و گفت: «این کاهش عملکرد در حالی است که در همین دوره جمعیت واگن‌های باری موجود در شبکه 4 درصد رشد داشته است.»

این کارشناس ریلی با بیان اینکه نمی‌دانیم اذعان مسئولان راه‌آهن مبنی بر افزایش 100 درصدی عملکرد برچه اساسی است، ادامه داد: «طبق آمار منتشر شده راه‌آهن در 6 ماه نخست سال جاری نه‌تنها در حمل بار داخلی، بلکه در حمل بار ترانزیتی هم شاهد افت عملکرد بوده‌ایم و جابه‌جایی مسافر تنها نقطه قوت این آمار بوده که البته علت آن هم افزایش تعداد قطارهای مسافری سیر داده شده نیست، بلکه رفع محدودیت‌های کرونایی و اجازه شرکت‌های بخش خصوصی مسافری ریلی برای تکمیل ظرفیت واگن‌های خود باعث این رشد شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

برگزاری نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» در انجمن

نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» مورخ 13 آذر 1403 در انجمن صنفی شرکت‌های Read more

برگزاری دوره «ارزیابی اقتصادی پروژه‌های ریلی» در انجمن‌ صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته

در راستای تفاهم نامه امضا شده میان انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی Read more

جلسه بررسی سامانه بارفرابران

جلسه بررسی پیشنهادهای اصلاحی سامانه بارفرابران در روز چهارشنبه مورخ بیست‌وسوم آبان‌ ۱۴۰۳ در محل دفتر انجمن برگزار گردید. این Read more