انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

جلسه تدوین مکانیزم نظارت بر تعمیرات واگن‌های باری

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » جلسه تدوین مکانیزم نظارت بر تعمیرات واگن‌های باری

جلسه مذبور با حضور تعدادی از نمایندگان محترم شرکت‌های مالک واگن‌باری عضو انجمن، روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۰۰ درمحل انجمن تشکیل شد.

در جلسه فوق، نمایندگان محترم ضمن اظهار ناامیدی نسبت به وضع حاکم بر بخش تعمیرات واگن‌ها، عدم مسئولیت‌پذیری راه‌آهن به عنوان بازوی حاکمیتی این صنعت و عدم وجود امکان انتخاب پیمانکاران تعمیرات ویژه توسط شرکت‌ها؛ نظرات و دیدگاه‌های خود را در راستای حل مشکلات فوق بیان نمودند؛ همچنین اکثریت اذعان داشتند که تنها راه‌حل موجود جهت خروج از این مشکلات، اتحاد جمعی فعالین خصوصی این صنعت و نهایتا کنترل و هدایت امور توسط بخش خصوصی بوده و پیشنهادات خودرا نسبت به موضوع تاسیس شرکت‌ مشترک تعمیراتی اعلام نمودند.

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مطرح شده در این جلسه به شرح ذیل می‌باشد:
– یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر در بخش تعمیرات، ضعف علمی و فنی برخی مأمورین و تکنیسین‌های پست‌های بازدید/مراکز تعمیراتی است که موجب افزایش توقفات، انفصال‌های اضافه و تحمیل هزینه‌های مازاد شده است.
– درخصوص احداث شرکت مشترک تعمیراتی، چالش‌های زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
۱- هزینه‌ی بالای تنخواه قطعات و خرید آن‌ها در مقیاس بالا جهت استفاده در تعمیرات ویژه و جاری غیرمتمرکز
۲- معضلات استخدام، آموزش و به‌کارگیری نیروهای متخصص
۳- بهره‌برداری صحیح و مکفی از اطلاعات قابل‌دسترس و شاخص‌های ارزیابی درراستای کاهش هزینه‌های تعمیرات و ارائه راهکارهای بهینه
۴- لزوم توجه به کیفیت خدمات تعمیرات اساسی به‌دلیل اثرگذاری شدید بر آمار تعمیرات ویژه آتی
۵- لزوم برآورد میزان تجهیزات لازم
۶- لزوم برآورد و ارزیابی ملزومات الکترونیکی و IT
۷- موضوع زمانبندی تاسیس، بهره‌برداری از تاسیسات و…
۸- لزوم وجود شرکت بازرسی خدمات تعمیرات
۹- توجه ویژه به حفاظت فیزیکی تجهیزات و قطعات
۱۰- رعایت شفافیت و انصاف در تخصیص خدمات تعمیرات فی‌مابین شرکت‌های

با درنظرگرفتن چالش‌های ذکرشده و توجه به تجارب اغلب ناگوار (شرکت پارس ریل، شرکت تعمیراتی واگن‌های مخزنداران)، پیشنهاد گردید تا تشکیل و توسعه‌ی شرکت مدنظر بصورت پلکانی و مرحله به مرحله صورت پذیرد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان ابتدائاً یک‌ شرکت مدیریت تعمیرات مشترک با مسئولیت بازرسی تعمیراتی راه‌اندازی نمود و در ادامه دامنه خدمات را همچون تعمیرات ویژه، تامین قطعات، تعمیرات جاری و .. توسعه بخشید.

از جمله نقاط قوت و مشهود راه‌انداری این شرکت عبارتند از: کاهش چشمگیر زمان خواب واگن‌ها، بهبود کیفیت خدمات تعمیرات و سودآوری (در دوره چندساله) اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری در بخش ریلی جذابیتی ندارد!

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران معتقد است حمایت‌های فقط «کاغذی» حاکمیت در ۲۵ سال گذشته و Read more

بررسی راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران

جلسه طرح و توضیح راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین ماه 1404 در محل دفتر انجمن برگزار Read more

دکتر حسن صدیقی به‌عنوان مدیر عامل شرکت “راه‌آهن حمل‌ونقل” منصوب گردید.

حسن صدیقی مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل‌ونقل کشور شد 🔻دکتر سبحان نظری، مدیرعامل موسسه صندوق پس‌‌انداز کارکنان راه‌آهن‌، طی Read more