انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

جلسه تدوین مکانیزم نظارت بر تعمیرات واگن‌های باری

خانه » اخبار سایت » اخبار انجمن » جلسه تدوین مکانیزم نظارت بر تعمیرات واگن‌های باری

جلسه مذبور با حضور تعدادی از نمایندگان محترم شرکت‌های مالک واگن‌باری عضو انجمن، روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۰۰ درمحل انجمن تشکیل شد.

در جلسه فوق، نمایندگان محترم ضمن اظهار ناامیدی نسبت به وضع حاکم بر بخش تعمیرات واگن‌ها، عدم مسئولیت‌پذیری راه‌آهن به عنوان بازوی حاکمیتی این صنعت و عدم وجود امکان انتخاب پیمانکاران تعمیرات ویژه توسط شرکت‌ها؛ نظرات و دیدگاه‌های خود را در راستای حل مشکلات فوق بیان نمودند؛ همچنین اکثریت اذعان داشتند که تنها راه‌حل موجود جهت خروج از این مشکلات، اتحاد جمعی فعالین خصوصی این صنعت و نهایتا کنترل و هدایت امور توسط بخش خصوصی بوده و پیشنهادات خودرا نسبت به موضوع تاسیس شرکت‌ مشترک تعمیراتی اعلام نمودند.

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات مطرح شده در این جلسه به شرح ذیل می‌باشد:
– یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر در بخش تعمیرات، ضعف علمی و فنی برخی مأمورین و تکنیسین‌های پست‌های بازدید/مراکز تعمیراتی است که موجب افزایش توقفات، انفصال‌های اضافه و تحمیل هزینه‌های مازاد شده است.
– درخصوص احداث شرکت مشترک تعمیراتی، چالش‌های زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
۱- هزینه‌ی بالای تنخواه قطعات و خرید آن‌ها در مقیاس بالا جهت استفاده در تعمیرات ویژه و جاری غیرمتمرکز
۲- معضلات استخدام، آموزش و به‌کارگیری نیروهای متخصص
۳- بهره‌برداری صحیح و مکفی از اطلاعات قابل‌دسترس و شاخص‌های ارزیابی درراستای کاهش هزینه‌های تعمیرات و ارائه راهکارهای بهینه
۴- لزوم توجه به کیفیت خدمات تعمیرات اساسی به‌دلیل اثرگذاری شدید بر آمار تعمیرات ویژه آتی
۵- لزوم برآورد میزان تجهیزات لازم
۶- لزوم برآورد و ارزیابی ملزومات الکترونیکی و IT
۷- موضوع زمانبندی تاسیس، بهره‌برداری از تاسیسات و…
۸- لزوم وجود شرکت بازرسی خدمات تعمیرات
۹- توجه ویژه به حفاظت فیزیکی تجهیزات و قطعات
۱۰- رعایت شفافیت و انصاف در تخصیص خدمات تعمیرات فی‌مابین شرکت‌های

با درنظرگرفتن چالش‌های ذکرشده و توجه به تجارب اغلب ناگوار (شرکت پارس ریل، شرکت تعمیراتی واگن‌های مخزنداران)، پیشنهاد گردید تا تشکیل و توسعه‌ی شرکت مدنظر بصورت پلکانی و مرحله به مرحله صورت پذیرد؛ به‌گونه‌ای که می‌توان ابتدائاً یک‌ شرکت مدیریت تعمیرات مشترک با مسئولیت بازرسی تعمیراتی راه‌اندازی نمود و در ادامه دامنه خدمات را همچون تعمیرات ویژه، تامین قطعات، تعمیرات جاری و .. توسعه بخشید.

از جمله نقاط قوت و مشهود راه‌انداری این شرکت عبارتند از: کاهش چشمگیر زمان خواب واگن‌ها، بهبود کیفیت خدمات تعمیرات و سودآوری (در دوره چندساله) اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

تبریک انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و 5 تشکل ریلی دیگر به دکتر ذاکری مدیرعامل جدید راه آهن

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی به همراه 5 تشکل ریلی بخش خصوصی شامل؛ انجمن صنایع ریلی، انجمن Read more

حضور «صادق مالواجرد» در وزارت راه نوید بخش توسعه کارآمد زیرساخت‌های حمل و نقل است

ایرنا حضور «صادق مالواجرد» در وزارت راه نوید بخش توسعه کارآمد زیرساخت‌های حمل و نقل است تشکل‌های ریلی در نامه‌ای Read more

سهم تُن کیلومتری راه‌آهن از کل بار زمینی حمل شده در دوره مدیران عامل راه‌آهن از سال 1387 تا 1402

در دوران ۳ ساله مدیریت میعاد صالحی در راه‌آهن، سهم راه‌آهن از کل بار حمل شده زمینی کشور مرتباً کاهش Read more