وی ادامه داد: زیرسازی مسیر ملایر- کرمانشاه، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۴۰ درصد از روسازی مسیر هم انجام شده است.
به گفته گندمی، در مسیرریلی ملایر به کرمانشاه، ۸ ایستگاه در نظرگرفته شده است که یکی از این ایستگاه ها درجه یک، یک ایستگاه درجه دو و مابقی درجه سه هستند.
مدیر پروژه راه آهن غرب کشور اظهار داشت:ایستگاه های درجه یک تشریفاتی هستند و امکانات و امتیازات بیشتری نسبت به سایرایستگاه ها دارند به عنوان نمونه در این مسیر ریلی، ایستگاه کرمانشاه با مساحت ۳۶۰۰ متر مربع از نوع درجه یک است.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل این طرح بیان کرد: برای تکمیل زیرسازی، ریل گذاری، سیگنالینگ و ساخت ایستگاه های مسیر ریلی ملایر-کرمانشاه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است البته تکمیل برخی بخش ها می تواند پس از ریل گذاری و عبور قطار تکمیل شود.
گندمی تصریح کرد: نقدینگی لازم برای ریل گذاری و سیگنالینگ مسیر ۱۵۰ میلیارد تومان است و در صورتی که این رقم تا ۳ هفته آینده تامین شود می توان تا پایان سال شاهد تکمیل مسیر ریلی ملایر- کرمانشاه باشیم.
این مقام مسئول گفت: برای ریل گذاری این مسیر۲۱۶ کیلومتری، نیازمند ۱۴ هزار تن ریل هستیم که تمامی این ریل ها از خارج تامین می شود البته ذوب آهن اصفهان برای ساخت ریل U۳۳(ریل های مترو) اعلام آمادگی کرده است که اگر در زمینه ساخت UIC۶۰ هم فعال شود و ریل ها را به مرحله تست نهایی برساند ریل ها را از داخل تامین می کنیم.
وی با اشاره به تامین ریل ها ازدو کشور روسیه و چین، گفت:درحال حاضر برای اتمام اولیه پروژه نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۵۰میلیارد تومان آن برای ریل گذاری و تامین سوزن، ۵۰ میلیارد تومان برای سیگنالینگ و ۵۰ میلیارد تومان هم برای تهیه تراورس و اجرا نیازمندیم.
عملیات اجرایی قطعه ملایر به کرمانشاه از سال ۹۰ آغاز شده است، این قطعه در راستای اتصال اراک به مرز خسروی و سپس کربلا درحال ساخت است.