وی ادامه داد: این طرح برای اولین بار در قم اجرا می شود که در آن شهروندان می توانند تا ساعت 24 هر شب برای روز بعد بلیط را از طریق این دستگاه ها به وسیله کارت های بانکی خود خریداری دریافت کنند این دستگاه ها برای اولین بار در سالن های راه آهن قم طراحی شده است.
وی گفت: دومین طرح نیز افتتاح سالن تشریفات اداری است که در ایستگاه راه آهن قم وجود نداشت و این طرح نیز امروز با حضور مقامات استانی به بهره برداری رسید.
اعتماد با اشاره به سومین طرح استراتژیک راه آهن قم که یکی از مهم ترین طرح ها به شمار می رود، عنوان کرد:همچنین مجتمع سازی سیستم های کنترلی و نظارتی در یک محل از طرح های مهم بود که ساختمان آن به بهره برداری رسید.
وی اظهار کرد: قبل از این چنین فرآیندی در قم وجود نداشت و باید طبق استانداردهای لازم سیستم های کنترلی و نظارتی تجمیع می شد که امروز برای اولین بار ساختمان به صورت کاربردی افتتاح شد.
مدیرکل راهآهن قم یادآور شد: در این طرح کلیه سیستم پنل محلی و سیستم کنترل با تجهیزات به روز در یک محل و در ساختمانی در 90 متر مربع تجمیع شد به طور کلی این طرح ها با اعتبار 10 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
اعتماد همچنین عنوان کرد: به تازگی فاز اول زیرگذر دوم در زیر ریل قطار ایجاد شده است که تردد مردم را سهولت می بخشد.
وی افزود: در اوایل سال 96 نیز رمپ برقی برای راحتی مردم راه اندازی خواهد شد این طرح مستلزم آن بود که عملیات خاکی از زیر خط ریل راه آهن انجام شود که در یک رکود کم نظیر در طول 48 ساعت انجام شد.
مدیرکل راهآهن قم بیان کرد:در حال حاضر این زیرگذر به صورت پله ای است که با هدف طراحی پله برقی،عملیات خاکی انجام گرفت و تونل آن نصب شده تا به طودی تردد برای مردم و معلولین با سهولت انجام شود این پروژه در حدود 20 میلیارد ریال هزینه در بردارد.
وی در مورد کاهش 2 رام قطار تهران -قمدر ایام نوروز توضیح داد:در مسیر قم تهران کادر اداری بیشتر از این خط استفاده می کنند که با کاهش تقاضا در ایام نوروز 2 رام کاهش یافته است بعد از پیک نوروزی این مسیر 4 رام می شود.
اعتماد بیان کرد: بر آنیم یک رام دیگر به خط قم تهران در سال 96 اضافه کنیم و این مستلزم استقبال مردم خواهد بود در سال گذشته تنها 65 درصد اشغال صندلی از خطوط قم تهران داشتیم در حالی که سفر با قطار با همان قیمت 40 هزار ریال انجام می گرفت.
وی گفت:مسافران در این خط در حدود یک ساعت و چهل دقیقه به تهران می روند مردم باید بدانند که سفر های ریلی از خطرات کمتری نسبت به جاده ای برخوردار است به طوری که در هر یک دقیقه یک نفر در دل جاده ها کشته می شود بی شک امنیت حمل و نقل ریلی بسیار بیش از جاده ای است.
مدیرکل راهآهن قم در مورد حمل بار ناوگان ریلی در قم عنوان کرد:در سال گذشته 10 میلیون تن بار از طریق ریلی از قم حمل شد که معادل 521 هزار تریلی هر کدام 20 تن بار است.
وی اظهارکرد: مرکز بار ایران از قم بوده و تشکیلات قطار باری در قم واقع شده است اگر قرار بود این میزان تریلی در جاده اقدام به حمل بار می کرد قطعا اتفاقات جاده ای نیز افزایش می یافت.
اعتماد گفت: ما در ایام عید 100 هزار صندلی برای مشهد و تهران پیش بینی کرده ایم اوایل نوروز پیک خوبی وجود دارد اما مردم باید سفرها را به گونه ای انتخاب کنند که با ناوگان ریلی به سفر بپردازند و امنیت بیشتری داشته باشند.
مدیرکل راهآهن قم، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: همچنین از امروز ستاد نوروزی قطارهای پیک نوروزی راه آهن جمهوری اسلامی آغاز شد که تا 15 فروردین ماه سال 96 فعالیت این ستاد در جهت رفاه حال مسافران ادامه دارد.
وی تصریح کرد: ستاد نوروی راه آهن استان قم نیز همزمان با ستاد کشوری آغاز فعالیت کرد و روزانه 3 رام قطار مسافربری به مشهد مقدس انجام می گیرد که نسبت به سال گذشته تعداد 1 رام و 18 هزار صندلی به ناوگان ریلی در جهت سفر به مشهد مقدس اضافه شده است.
اعتماد بیان کرد: همچنین روزانه 2 رام قطار به سمت تهران حرکت می کند که در مجموع 21 هزار و 400 نفر ظرفیت قطار قم اضافه شده این در حالی است که قیمت بلیط ها امسال افزایش نیافته است.