انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

اتصال کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان

خانه » اخبار سایت » اتصال کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تکمیل مسیر ریلی خواف – هرات تا پایان فصل پائیز امسال خبر داد و گفت اکنون ایستگاه‌های مرزی راه‌آهن در نقاط صفر مرزی نیز در حال احداث هستند
به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تکمیل مسیر ریلی خواف – هرات تا پایان فصل پائیز امسال خبر داد و گفت اکنون ایستگاه‌های مرزی راه‌آهن در نقاط صفر مرزی نیز در حال احداث هستند.

ساخت راه‌آهن خواف – هرات تا پایان فصل پائیز امسال به پایان می‌رسد، افزود: این پروژه در زمان مقرر افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

خیراله خادمی بیان کرد: اکنون ساخت این پروژه ریلی مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ به‌طوری که روسازی و زیرکوبی آن در حال انجام است.

خادمی خاطرنشان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلی مشکلی ندارد و در حال حاضر ایستگاه‌های راه‌آهن مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان نیز در حال احداث هستند که در پائیز امسال برای بهره‌برداری آماده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: تعهدات ایران در این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ اما بخشی از ساخت این مسیر ریلی در تعهد کشور افغانستان است که هنوز کار آن انجام نشده است. هر چند گفته می‌شود که قرار است مسئولان افغانی کارشان را به زودی انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تقاضای ما از کشور افغانستان این است که هر چه زودتر این مسیر ریلی را احداث کنند؛ زیرا این اتصال ریلی هم برای خود کشور افغانستان مهم است و هم می‌تواند افغانستان را به جمهوری اسلامی ایران و بنادر جنوبی و شمالی و حتی سایر کشورهای همسایه متصل کند.

لازم به ذکر است خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد و تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

اهمیت دیگر این پروژه آن است که راه آهن در افغانستان متولد می‌شود و از این طریق کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بررسی تصویب‌نامه گواهی سپرده خاص برای تامین و نوسازی ناوگان ریلی

نشست هم‌اندیشی بررسی تصویب‌نامه گواهی سپرده خاص برای تامین و نوسازی ناوگان ریلی با حضور مسئولانی از راه‌آهن جهوری اسلامی Read more

رونمایی از پیش نویس اصلاحیه مصوبه ماده ۱۲ با هدف حمایت از سرمایه‌ گذاری در صنعت ریلی

انجمن صنفی شرکت های ریلی با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در راستای تحقق شعار «سال سرمایه گذاری Read more

هشدار درباره توقف حمل سوخت به نیروگاه‌ها در نیمه دوم سال 1404

سید محمد مهدی شریفی با بیان این که در حال حاضر حق دسترسی پرداختی توسط شرکت‌های ریلی به راه‌آهن 1.36 Read more