انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

کارکرد اجتماعی راه‌آهن

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » کارکرد اجتماعی راه‌آهن
سخنگوی دولت گفت: راه‌آهن همدان – تهران تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
محمدباقر نوبخت پنجشنبه ۳۰ دی در حاشیه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان همدان به میزبانی شهرستان اسدآباد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: راه‌آهن همدان – تهران یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که باید تا پایان امسال یا حداکثر ابتدای سال آینده به بهره‌برداری رسد.

وی با اشاره به بازدید به عمل آمده از این پروژه در سفر یک‌روزه خود به استان همدان افزود: این پروژه نسبت به سفر ماه گذشته به استان ۴٠ کیلومتر پیشرفت داشته و ٨٠ کیلومتر از پروژه باقیمانده است.

نوبخت با بیان اینکه همکاران راه و شهرسازی با تمام توان در تلاش هستند ۱.۵ تا ٢ کیلومتر باقیمانده از ریل‌گذاری را انجام دهند، خاطرنشان کرد: با انجام این اقدام کار ریل‌گذاری به اتمام رسیده و امیدواریم در زمان مورد نظر شاهد عبور قطار از این ریل‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان‌های همسایه چون کرمانشاه و سنندج نیز در این راستا پروژه‌هایی دارند، عنوان کرد: بعد از همدان سفر بعدی به کردستان است تا به پروژه این استان نیز تسریع بخشیم همچنین راه‌آهن استان کرمانشاه نیز در دست اقدام است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: مرکزیت همدان از جهت راه‌های مواصلاتی این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا به شبکه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی آن بیشتر توجه کرده و بپردازیم.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یک کاربر پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کابر در پیام خود آورده است: درست است که راه‌آهن کردستان از نظر اقتصادی به‌دلیل نبود صنایع بزرگ که حمل‌ونقل باری آن‌را تضمین کند به صرفه نیست. اما کارکرد مهم این راه‌آهن ایجاد دوستی و مودت و ارتباط بیشتر کردستان با مناطق دیگر ایران هست که امنیت می‌آورد و نقشه استکبار و ارتجاع منطقه مثل سعودی‌ها و اسراییل در نا امن کردن آنجا نقش بر آب خواهد شد.

وی در ادامه افزوده است: به طور مثال می‌گویم آذری‌ها یا ترکان ایران از قدیم به‌واسطه وجود جاده و راه‌آهن  نسبت به مناطق کردنشین (البته در برخی مناطق آذری مثل استان اردبیل هم راه ارتباطی سخت هست) ارتباط گسترده‌تری با پایتخت داشتند. به‌واسطه همین‌ راه‌های ارتباطی رفت‌و‌آمدشان با پایتخت زیاد بوده در نتیجه این رفت‌و‌آمدها خود دوستی و امنیت آورده و حتی این رفت‌و‌آمدها باعث ایجاد فرهنگ مشترک شده است.

این کابر در ادامه تاکید کرده است: بنابراین راه‌آهن ورای کارکرد اقتصادی کارکرد اجتماعی بالایی نیز دارد. مطمئنا با ایجاد ارتباط بیشتر بین مناطق کردنشین و مرکز ایران و افزایش رفت‌و‌آمدها بهبود اقتصادی و تسامح فرهنگی شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرده است: باید با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی بین تمام مناطق ایران، هم افزایش امنیت و دوستی فرهنگی را تقویت کرد و هم شاهد رشد متوازن کلیه مناطق ایران بود. راه‌آهن می‌تواند این نقش را ایفا کند اگر به آن توجه شود. تا ظرفیت همه مناطق ایران به منصه ظهور برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

دکتر محسن پورسیدآقایی به سمت «مشاور عالی مدیرعامل مپنا» و «رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ صنایع حمل‌ونقل مپنا» منصوب شد.

دکتر محسن پورسیدآقایی، استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با حکم جدید به عنوان مشاور عالی مدیرعامل Read more

ترانزیت ریلی ایران و ترکیه دست به گریبان با سرعت بازرگانی و بروکراسی غیر ضروری

ترکیه یکی از مقاصد مهمِ ترانزیت ریلی ایران به‌شمار می‌رود و افزایش حمل‌ونقل بار بین دو کشور، ذی‌نفعان فراوان و Read more

صنعت ریلی بیشترین آسیب را از فقدان تصمیم‌سازی می‌بینید/ ماده 12 در ساختار فعلی کارایی ندارد

صنعت ریلی در سال‌های اخیر، نتوانسته است اهداف تعیین‌شده در برنامه‌های کلان اقتصادی را محقق کند و سرمایه‌گذاران نیز از Read more