انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی

در كمیته حمل و نقل بین المللی راه آهن مطرح شد؛

تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی/ ایجاد كریدور اقتصادی دقیق برای توسعه ترانزیت/ ایجاد سامانه ای به منظور رصد كردن ترانزیت دنیا

حسین عاشوری كميته حمل‌و‌نقل بين‌المللی شركت راه‌آهن به بررسی راهكارهای مناسب جهت دستيابی به سهم ترانزيت در منطقه و تجارت بين‌المللی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن در كمیته حمل و نقل بین المللی با اشاره به برنامه راه آهن در خصوص رشد و توسعه حمل و نقل بین المللی كه از سوی اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده است، گفت: تعیین استراتژی های توسعه ای در خصوص ترانزیت، صادرات و واردات ریلی، بررسی و شناسایی مشكلات و ارائه راهكارهای لازم برای اصلاح فرایندها از جمله برنامه ها و سیاست های شركت راه آهن است.

وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه های مصوب و ارائه گزارش ماهانه، برنامه ریزی و استفاده از تمامی ظرفیت های انسانی و زیر بنایی در جهت توسعه ترانزیت، صادرات و واردات، بازنگری در تعرفه ها و قراردادهای حمل، پیگیری جلسات مرزی و حسابرسی با راه آهن های همسایه و منطقه، برنامه ریزی به منظور فعالیت راه آهن در نهادها، اجلاس های بین المللی و نمایشگاه ها از دیگر برنامه های پیشنهادی از سوی اعضای هیات مدیره برای توسعه ترانزیت به شمار می آید.

عاشوری عنوان كرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین المللی برای ادارات كل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است كه در ابلاغ هیات مدیره راه آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند.

وی با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی از بخش جاده‌ای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جاده‌ای و ریلی در سال ۱۲ میلیون تن بار ترانزیت می‌کند كه رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ میلیون تن بار است.

وی تأکید كرد: ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در بخش ترانزیت می‌تواند درآمد ارزی بزرگی برای كشور تلقی شود.

وی به تعامل با كشورهای منطقه در بخش ترانزیت و گسترش همکاری‌های ریلی اشاره كرد و گفت: خوشبختانه با كشورهای قزاقستان، ازبكستان، افغانستان، تركمنستان و كشور چین به موافقت‌هایی رسیده‌ایم كه امیدواریم با گسترش ترانزیت و همکاری‌های مداوم، شاهد رشد ترانزیت و سهم جابجایی‌های بین‌المللی در كشور باشیم.

نگاه خود را به راه‌آهن روسیه به‌عنوان یك مسیر جدید ریلی تغییر دهیم

نور اله بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند تجارت جهانی طبق آمار سازمان WTO، گفت: امروز دنیا تجارت خود را در قالب سازمان جهانی بین‌المللی اداره می‌کند و در این سازمان برای هر كشور نقشی تعیین‌شده است.

وی تصریح كرد: ما در بین كشورهای عضو تجارت جهانی عضو ناظر هستیم و متأسفانه در بخش تجارت با مشكلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به برخی آمار ارائه‌شده از سوی سازمان تجارت جهانی گفت: ۱۰ كشور اول تجارت جهانی رقمی بالغ‌بر ۵۱ درصد تجارت كل دنیا را انجام می‌دهند و مابقی كشورها ۴۱ درصد.

وی بیان كرد: با توجه به‌سرعت بالای تجارت جهانی، كشورها در زنجیره تأمین بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد كه بایستی كریدور اقتصادی دقیقی در كشور ایجاد كنیم.

بیرانوند افزود: به‌منظور توسعه ترانزیت و افزایش سهم تجارت بین‌المللی نیازمند برداشتن گام‌های بزرگ هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تأکید كرد: در حال حاضر مذاكراتی را با كشورهای همسایه ازجمله تركیه، افغانستان، تركمنستان، قزاقستان به‌منظور گسترش همکاری‌ها انجام داده‌ایم كه هرکدام از آن‌ها نوید خوبی برای افزایش سهم ترانزیت در كشور و تجارت بین‌المللی به شمار می‌آیند.

وی به همكاری با راه‌آهن آذربایجان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه همكاری خوبی با راه‌آهن آذربایجان در خصوص مسیر ریلی قزوین به رشت و آستارا تا آستارا شروع‌شده است و باید نگاه خود را به راه‌آهن روسیه به‌عنوان یك مسیر جدید و آغاز همکاری‌های ریلی تغییر دهیم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مسیر ریلی آستارا- آستارا تا ۶ ماه آینده بهره‌برداری شده و اولین محموله ریلی به‌صورت تركیبی در این مسیر جابجا شود.

وی به همكاری ریلی با كشور عراق اشاره كرد و گفت: راه‌آهن عراق نیز از دیگر اهدافی است كه باید تعامل‌های بین‌المللی خود را ارتقا دهیم و به موافقت‌نامه‌هایی برسیم.

وی اظهار امیدواری كرد: خوشبختانه در حوزه اینچه‌برون و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش سخت‌افزاری و ترانزیت اقدامات جدی صورت گرفته است.

سامانه‌ای دائمی برای رصد كردن ترانزیت دنیا ایجاد شود

ابراهیم محمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن در این جلسه بابیان اینكه ترانزیت و افزایش سهم ریلی نیازمند ایجاد سازمان جداگانه‌ای است، گفت: برای دستیابی به سهم موردنظر وزارت راه و شهرسازی در بحث ترانزیت ریلی در كشور بایستی پایانه‌های مرزی توسعه داده‌شده و شکل‌گیری ترانزیت به‌طور خاص توسط یك سازمان مطرح شود.

وی بیان كرد: نشست‌ها و مذاكرات مختلفی با راه‌آهن‌های كشورهای همسایه طی ۲ تا ۳ سال اخیر در راستای گسترش همکاری‌های بین‌المللی برای تجارت و ترانزیت داشته‌ایم و خوشبختانه به توافق‌های مطلوبی هم‌دست یافته‌ایم.

محمدی بیان كرد: ترانزیت و تعیین قیمت ترانزیت از موضوعات اصلی جلسات بوده و طی ۵ ماه گذشته كشورهای قزاقستان، تركمنستان و ازبكستان تمایل خود را برای توسعه همکاری‌ها در بخش ترانزیت نشان داده و برای همکاری‌های ریلی اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن با اعلام اینكه امروز حجم تجارت جهانی بسیار افزایش‌یافته است، خاطرنشان كرد: توسعه ترانزیت از مبادی مرزی كشور، توسعه قطارهای ترانزیتی، توسعه نرم‌افزارها و همچنین توسعه ساختار سازمانی در ارتقای سهم ترانزیت تأثیرگذار است.

وی بر ایجاد سامانه‌ای به‌منظور رصد كردن ترانزیت دنیا به‌صورت دائم تأکید كرد و گفت: نگاه راه‌آهن كشور و مدیران آن در نواحی و ادارات كل بایستی به موضوع ترانزیت بسیار جدی باشد و چنانچه بتوانیم بارها را به سمت كشورهای همسایه هدایت كنیم به جایگاه موردنظر در منطقه خواهیم رسید.

وی افزود: نیازمند سازمان مستحکم‌تری كه بتواند سیاست‌هایی متناسب باسیاست‌های كلان كشور تدوین و اجرا كند، هستیم.

در ادامه این جلسه، هرکدام از مدیران نواحی به بحث و بررسی درباره راهكارهای مناسب جهت ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی پرداختند

 

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

بحران نیروی کشش ریلی؛ گزارشی از روند سقوط تعداد لکوموتیو آماده به کار در دوره مدیریت اخیر راه‌آهن

مطابق داده‌های فوق، درصد آماده به کاری لکوموتیوهای موجود در شبکه ریلی ایران در بازه‌های زمانی بررسی شده با نوسان Read more

تبریک پنج تشکل حمل و نقل ریلی کشور به مسعود پزشکیان

تین نیوز تشکل های انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، انجمن صنایع ریلی ایران، انجمن Read more

ماده 12 هیچ گشایشی برای شرکت های ریلی ایجاد نمی کند

تین نیوز در سال 1401 مجموع واگن‌های باری و مسافری تولید و عرضه شده به صنعت ریلی بالغ بر 1800 Read more