انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی

خانه » اخبار سایت » اخبار ریلی » ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی
سبحان نظری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نشست هم اندیشی مدیرعامل راه آهن با شرکت ها و تشکل های صنفی ریلی از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته خبر داد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه اصلاح ساختار، ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.
وی همچنین به چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: فرآیند طولانی تشکیل پرونده و محقق نشدن پرداخت یارانه ماده 12( قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به شرکت ها) و قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از جمله این چالش ها بود.
وی تاکید کرد: فقدان نهاد تنظیم گر ریلی، عدم واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی و کمبود لکوموتیو آماده به کار، بهره وری اندک دارایی های ریلی اعم از خط و ناوگان، دشواری اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران با الزام ارائه وثایق و تضامینی مانند اسناد ملکی و رقابت ناعادلانه با شیوه حمل و نقل جاده ای از دیگر چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته بود.
نظری در پایان با ذکر محورهای فعالیت کارگروه های هم افزایی، این محورها را به شرح زیر برشمرد:
1. تمرکز بر بهبود فضای کسب و کار با رویکرد شفاف سازی و اصلاح قوانین و مقررات
– اصلاح ساختار بخش
– اصلاح قانون دسترسی
– اصلاح نظام تعرفه گذاری و تعیین نرخ رقابتی
– تدوین آیین نامه حدود اختیارات و مسئولیت ها فی مابین راه آهن و شرکت ها
– تدوین دستورالعمل سرقت
2. تحکیم نقش شراکت تجاری میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی:
– جلسات کارشناسی و مشترک هم اندیشی
– آمادگی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برای همکاری در تهیه دستورالعمل اجرایی قطار کامل
– هم اندیشی و همکاری در بهبود چرخه حمل و سرعت بازرگانی
– واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی جهت بازسازی
– اصلاح عادالانه نظام وصول مطالبات و شفاف سازی آن
– ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی
3. جلسات مشترک با سازمان بنادر، ایمیدرو، گمرک و … جهت توسعه شبکه خطوط اصلی و آنتنی،افزایش عملکرد، بهبود مقررات و …
4. سیاستگذاری در کاهش هزینه‌ های حمل ترکیبی با مشارکت بخش خصوصی و بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

سرمایه‌گذاری در بخش ریلی جذابیتی ندارد!

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته ایران معتقد است حمایت‌های فقط «کاغذی» حاکمیت در ۲۵ سال گذشته و Read more

بررسی راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران

جلسه طرح و توضیح راهکارهای اصلاحی سامانه بارفرابران روز چهارشنبه مورخ 27 فروردین ماه 1404 در محل دفتر انجمن برگزار Read more

نمایشگاه‌ بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

اولین دوره از نمایشگاه‌ بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در تاریخ 29 تیر الی 1 مرداد ماه 1404 در Read more