وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی در مراسم بهرهبرداری از سومین مرحله تحویل ناوگان جدید ریلی که در ساختمان راه آهن برگزار شد،اظهارداشت: با حرکت جهشی سعی داریم کاستیهای بخش لجستیک و زیرساخت حمل و نقل را رفع کنیم و در مقابل این اراده با مزاحمتهای دشمنان مواجه هستیم.
به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی وزیر راه و شهرسازی از افزایش جابجایی بار با احداث خط دوم محور ریلی سنگان- بافق تا حدود ٢٠ میلیون تن، از اتصال ریلی ایران به افغانستان تا چند ماه آینده خبر داد.
وی در ادامه اشاره به تفاهمنامه راهآهن با شرکت ایمیدرو برای ساخت ۸۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی با اعتبار هشت هزار میلیارد تومان در شرق کشورکرد و گفت: این خط ظرفیت هفت میلیون تنی جابجایی بار در این منطقه پر از معدن را به ۲۰ میلیون تن افزایش داده و ظرفیت جابجایی بار از سنگان به سمت نقاط مصرف که تا هزار و صد کیلومتر راه را طی میکند افزایش می دهد. برای ساخت خط دوم این محور ریلی درست ترین تصمیم را گرفتیم. این مسیر ریلی جدید با سرمایه گذاری شرکت داخلی ساخته می شود و خبری از خارجی ها نیست. همچنین خط جدید ریلی نیز از چابهار به زاهدان و سپس به بیرجند و تربت حیدریه متصل میشود. با اتصال خطآهن خواف به هرات و متصل شدن به افغانستان از همین ذخایر بزرگ معدنی سنگان بار قابل ملاحظه ای از طریق ریل جابجا خواهد شد که به تقویت اقتصاد ریلی منجر میشود.
محمد اسلامی با بیان این نکته که سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع لکوموتیو و واگن با همکاری ۱۱ شرکت بهرهبردار و ۹ شرکت سازنده وارد ناوگان شد اظهار کرد: امسال افزایش تولید ۴۵ درصدی را هدفگذاری کردهایم. در سال جهش تولید استفاده از ظرفیت ساخت داخل به سرعت آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در توقفگاهای اطراف ساوه تعداد زیادی واگن مستعمل داشتیم که طی پیگیریهای مدیرعامل راهآهن همه برای بازسازی و نوسازی به کارخانجات سازنده فرستاده شد، بیان کرد: ضرورت دارد تسهیلات بانکی و تسهیلات تبصره ۱۸ به کمک کارخانجات سازنده صنعت ریلی داخل بیاید تا برنامه های اقتصادی شدن شبکه ریلی کشور با همین شدت ادامه پیدا کند.