به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی عادل نجفزاده عضو کمیسیون عمران مجلس خبر از عدم اتصال بسیاری از خطوط ریلی به مناطق مرزی داد. این امر موجب شده تا مزیتهای نسبی کشور در حوزه کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت ایجاد نشود.
نجف زاده بیان کرد: فعالان حوزه حمل و نقل ریلی کشور درباره احتمال ورشکستگی مالی این بخش در آیندهای نزدیک هشدارهای بسیاری دادهاند.
یکی از مزیتهای کشور در حوزه حمل و نقل، زیرساختهای ریلی کشور است، البته به نظر میرسد که در این عرصه اقدامات جدی و مبتنی بر استراتژی کلان صورت نگرفته است.
تقویت خطوط ریلی زمینهای برای تقویت ترانزیت
در شرایط کنونی شاهدیم که بسیاری از خطوط ریلی کشور به مناطق مرزی متصل نیست، حال این موضوع موجب شده که مزیتهای نسبی کشور در حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت به درستی رشد نداشته باشد، از این رو تقویت خطوط ریلی کشور زمینه را برای تقویت بخش ترانزیت کشور فراهم میکند.
به نظر می رسد که ایران در عرصه توسعه حمل و نقل ریلی حتی از کشورهای پیرامونی خود نیز عقبتر است.
این نشان میدهد که بر اساس اسناد بالادستی، وزارت راه و شهرسازی باید عزم جدیتری در عرصه توسعه خطوط ریلی داشته باشد.
قطعا ما میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای علمی و کارشناسی نخبگان در دانشگاهها در جهت توسعه و به روزرسانی حمل و نقل ریلی کشور همراه با کشورهای پیشرفته دنیا اقدام کنیم.
ایجاد زیرساختها با تکیه بر توان داخلی
موقعیت جغرافیایی کشور نشان میدهد که ایران ظرفیتهای گستردهای را در عرصههای مختلف حمل و نقل و ترانزیت دارا است، منتهی باید زیرساختهای لازم برای توسعه این بخش فراهم شود.
از این رو با تکیه به توان داخلی میتوان این مهم را محقق کرد، همان طوری که کارخانههای ما توانستند در سالهای اخیر نسبت به تولید ریل راهآهن اقدام کنند.