انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

قیمت قطعات و ناوگان به ارز و درآمد به ریال است

خانه » اخبار سایت » قیمت قطعات و ناوگان به ارز و درآمد به ریال است

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی دکتر حسینی طباطبایی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان از چالش های شرکت ها در خصوص تحریم ها و افزایش نرخ ارز در خصوص تعمیرات و نگهداری ناوگان خبر داد.

علیرضا حسینی طباطبایی در ادامه بیان کرد: بخش عمده قطعات مورد نیاز حوزه نگهداری و تعمیرات در داخل تولید می شود و معدود قطعاتی مانند چرخ نیاز به واردات دارد که با افزایش نرخ ارز دچار افزایش قیمت حداقل سه برابری نسبت به گذشته شده و از طرفی با اعمال تحریم ها محدودیت های جدی در واردات این دسته از قطعات بوجود آمده است.

افزایش نرخ ارز و بر هم خوردن تعادل زنجیره تامین قطعات
اما در مورد قطعات ساخت داخل بواسطه افزایش نرخ ارز و بر هم خوردن تعادل زنجیره تامین قطعات ریخته گری، فورج و پلیمری، این قطعات نیز افزایش قیمت به میزان افزایش نرخ ارز را تجربه کرده اند اما نکته مثبت در مورد این قطعات در دسترس بودن آن­ها است.

قیمت قطعات و قیمت ناوگان متأثر از نرخ ارز
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش ناوگان با افزایش نرخ ارز برای شرکت وجود دارد و آیا تسهیلاتی از سوی دولت به نوسازی ناوگان کشور تعلق گرفته است تصریح کرد:

اصولا عامل تعیین کننده برای شروع هر پروژه سرمایه‌گذاری، محاسبه و پیش‌بینی میزان سودآوری آن است.

با توجه به اینکه قیمت قطعات و بالتبع آن قیمت ناوگان متأثر از نرخ ارز است که در شرایط فعلی دائما در حال افزایش است و از سوی دیگر درآمدزایی پروژه‌های حمل و نقل عموما به‌صورت ریالی است که صرفا دارای افزایش سنواتی است، پروژه‌ها سودآوری مناسبی در قبال سرمایه‌گذاری اولیه نداشته و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

حمایت از طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر
وی در ادامه بیان کرد: البته، در سال‌های اخیر با تصویب شورای اقتصاد و در راستای اجرای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳، اعتباری به مبلغ ۷٫۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۲ جهت حمایت از طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن اختصاص و اجرای آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت به وزارت نفت ابلاغ گردیده است و هم‌اکنون شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با همکاری شرکت راه آهن ج.ا.ا. در حال تخصیص منابع به شرکت‌هایی هستند که در زمینه خرید ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

البته، روند تخصیص کمی زمان‌بر است و سبب کم‌رنگ شدن مزایای مشوق مذکور برای سرمایه‌گذاران این حوزه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

برگزاری نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» در انجمن

نشست هم‌اندیشی« آسیب‌شناسی عدم شکل‌گیری ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب» مورخ 13 آذر 1403 در انجمن صنفی شرکت‌های Read more

نرخ بلیت مسافری با هزینه ها همخوانی ندارد/ بیشتر شرکت‌های مسافری ریلی منحل شده است

ریل نیوز ناصر غفاری، مدیرعامل شرکت مهتاب سیر جم و رئیس هیئت مدیره شرکت سفیر ریل آسیا در گفتگو با Read more

برگزاری دوره «ارزیابی اقتصادی پروژه‌های ریلی» در انجمن‌ صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته

در راستای تفاهم نامه امضا شده میان انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی Read more