انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته

قیمت قطعات و ناوگان به ارز و درآمد به ریال است

خانه » اخبار سایت » قیمت قطعات و ناوگان به ارز و درآمد به ریال است

به گزارش خبرنگار دوماهنامه ندای حمل و نقل ریلی دکتر حسینی طباطبایی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان از چالش های شرکت ها در خصوص تحریم ها و افزایش نرخ ارز در خصوص تعمیرات و نگهداری ناوگان خبر داد.

علیرضا حسینی طباطبایی در ادامه بیان کرد: بخش عمده قطعات مورد نیاز حوزه نگهداری و تعمیرات در داخل تولید می شود و معدود قطعاتی مانند چرخ نیاز به واردات دارد که با افزایش نرخ ارز دچار افزایش قیمت حداقل سه برابری نسبت به گذشته شده و از طرفی با اعمال تحریم ها محدودیت های جدی در واردات این دسته از قطعات بوجود آمده است.

افزایش نرخ ارز و بر هم خوردن تعادل زنجیره تامین قطعات
اما در مورد قطعات ساخت داخل بواسطه افزایش نرخ ارز و بر هم خوردن تعادل زنجیره تامین قطعات ریخته گری، فورج و پلیمری، این قطعات نیز افزایش قیمت به میزان افزایش نرخ ارز را تجربه کرده اند اما نکته مثبت در مورد این قطعات در دسترس بودن آن­ها است.

قیمت قطعات و قیمت ناوگان متأثر از نرخ ارز
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش ناوگان با افزایش نرخ ارز برای شرکت وجود دارد و آیا تسهیلاتی از سوی دولت به نوسازی ناوگان کشور تعلق گرفته است تصریح کرد:

اصولا عامل تعیین کننده برای شروع هر پروژه سرمایه‌گذاری، محاسبه و پیش‌بینی میزان سودآوری آن است.

با توجه به اینکه قیمت قطعات و بالتبع آن قیمت ناوگان متأثر از نرخ ارز است که در شرایط فعلی دائما در حال افزایش است و از سوی دیگر درآمدزایی پروژه‌های حمل و نقل عموما به‌صورت ریالی است که صرفا دارای افزایش سنواتی است، پروژه‌ها سودآوری مناسبی در قبال سرمایه‌گذاری اولیه نداشته و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

حمایت از طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر
وی در ادامه بیان کرد: البته، در سال‌های اخیر با تصویب شورای اقتصاد و در راستای اجرای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳، اعتباری به مبلغ ۷٫۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۲ جهت حمایت از طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن اختصاص و اجرای آن توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت به وزارت نفت ابلاغ گردیده است و هم‌اکنون شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با همکاری شرکت راه آهن ج.ا.ا. در حال تخصیص منابع به شرکت‌هایی هستند که در زمینه خرید ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

البته، روند تخصیص کمی زمان‌بر است و سبب کم‌رنگ شدن مزایای مشوق مذکور برای سرمایه‌گذاران این حوزه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

ورود کمیسیون اصل نود به ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت قطار

ایسنا حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: امروز جلسه‌ای با Read more

تاخیر بیش از حد، پروژه ریلی را از حالت اقتصادی خارج می‌کند؛ برشماری دلایل و تبعات مخرب تاخیر در اجرای پروژه‌های ریلی

ترابران حمیدرضا احدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس ارشد ریلی درباره علت طولانی شدن پروژه‌های ریلی Read more

خلاصه‌ای از سه روز نمایشگاه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۲ شرکت حمل‌ونقل بخش خصوصی، Read more