نمایندگان بخش خصوصی در نشست کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران، به بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی پرداختند و از صرفهجوییهایی گفتند که ریلمحور شدن حمل و نقل کالا در مصرف سوخت و انرژی کشور به بار میآورد و از کاهش هزینههایی که در پی دارد به عنوان یک مزیت بزرگ یاد کردند.
اعضای کمیته حمل و نقل اتاق تهران با تشکیل جلسهای که مدیران سازمان بنادر و دریانوردی به همراه مسئولان
تشکلهای بخشخصوصی و فعالان اقتصادی حوزه صنعت حملونقل در آن حضور داشتند به بررسی دلایل
ناکامیها در توسعه حملونقل بار ریلی در کشور پرداختند و چالشهایی که موجب به آن شده تا این بخش از صنعت
ترانزیت بار در ایران، پا نگیرد را مورد نقد و واکاوی قرار دادند.
به گزارش انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران،در این نشست فرهاد
فزونی، مشاور حوزه حملونقل بینالمللی اتاق تهران در سخنانی با اشاره به اینکه ادغام وزارت راه در وزارت
مسکن و شهرسازی که در دولتهای قبل اتفاق افتاد، به مشکلات حوزه حملونقل، بار مضاعف دیگری اضافه
کرد، گفت: حملونقل امروز به یک دانش و صنعت تبدیل شده و فعالان بخشخصوصی این عرصه علاقمند هستند
که این صنعت از وزارت مسکن و شهرسازی تفکیک شده و دارای متولی و سرپرست خاص خود باشد.
وی همچنین از اینکه دولت نمایندگانی از بخش حملونقل وزارت راه و شهرسازی به هیات نمایندگان اتاق تهران
معرفی نکردهاست، انتقاد کرد و افزود: امیدواریم که دولت توجه بیشتری به صنعت حملونقل که دارای ظرفیت
بالایی در کشور است، داشته باشد.
فزونی سپس با بیان اینکه راهآهن کشور به حمل بار کمتر توجه دارد، از ظرفیت بنگاههای بزرگ بخش خصوصی
برای توسعه ریل در کشور سخن گفت و اینکه بخشخصوصی در صنایع بزرگ از جمله معدن و پتروشیمی، برای
توسعه این بخش اقدام به سرمایهگذاری مشترک با راهآهن کند.
حمل بار در کشور خودرومحور است
در ادامه این نشست، مهدی اشرفی حبیبآبادی، از مدیران پیشین وزارت راه و شهرسازی، به تشریح تصویری از
بخش حملونقل بار برون شهری و ترانزیت کشور پرداخت.
وی با بیان اینکه سهم حملونقل بار ریلی ایران در مقایسه با کشورهای مشابه نیز بسیاری اندک و محدود است،
گفت: بر اساس آمار، میزان حمل بار جادهای با بارنامه طی سال 96 در حدود 428 میلیون تن بود در حالی که
حمل بار ریلی طی این سال رقمی معادل 46.7 میلیون تن را به ثبت رساند.
به گفته وی، سهم بار ریلی در کشور بر اساس تن کیلومتر در سال 96 حتی کمتر از سال 86 بود و این میزان طی
سال 97 نیز کمتر از یک درصد افزایش نسبت به سال 86 داشته است.
شریفی در عین حال تصریح کرد که سهم بار ریلی در کشور طی 10 سال اخیر بر اساس تناژ به یک درصد
افزایش هم نرسیده است.
او با اشاره به اینکه کشور در حمل بار، خودرومحورتر از سالهای قبل شده است، افزود: با این حال، ریل محور
بودن حمل بار به دلیل صرفهجویی در مصرف سوخت و همچنین هزینههای خارجی، در مقایسه با حمل جادهای
صرفه اقتصادی دارد.
به گفته این کارشناس حوزه حملونقل ریلی، با 20 درصد سهم ریلی در حملونقل کشور، حدود 6400 میلیارد
تومان صرفهجویی در مصرف سوخت اتفاق خواهد افتاد حال آنکه با رسیدن به تکلیف برنامه توسعه که معادل 30
درصد سهم این بخش است، صرفیجویی در سوخت به 9600 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
شریفی سپس با بیان اینکه به ازای انتقال هر تن کیلومتر بار از جاده به ریل، معادل 2800 ریال به ارزش سال 97،
میتوان صرفیجویی کرد، افزود: بر اساس آمار، متوسط مسافتی که بارهای مناسب حمل ریلی طی میکنند در
حدود 785 کیلومتر است که با اعمال رقم 2800 ریال، به ازای انتقال هر تن از این دسته بار از ریل به جاده، 220
هزار تومان ضرر به اقتصاد کشور تحمیل میشود.
وی با بیان اینکه حمل ریلی در کشور هنوز جذابیت خود را پیدا نکرده است، گفت: برای ایجاد این جذابیت، باید
برخی سیاستها در پیش گرفته شود از جمله آنکه سیاست حمل مسافت طولانی بار توسط ریل و حمل مسافت کوتاه
و توزیع مویرگی توسط جاده، دنبال شود و در عین حال، توسعه مراکز حمل بار ترکیبی مورد توجه قرار گیرد.
حمایت دولت از خریداران و تولیدکنندگان واگن، اعطای مجوز واردات واگنهای باری به کشور توسط بخش
غیردولتی، احداث مسیرهای ریلی باری از دیگر راهکارهایی بود که وی در این جلسه به آن اشاره کرد.
در ادامه این جلسه، خسرو سرائی، مدیرکل امور لجستیک و حملونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی، به
مطالعه و پژوهشی اشاره کرد که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره سناریوهای افزایش سهم ریلی بار
کانتینری بندر شهید رجایی انجام شده است و راهکارهایی به دست آمده از این پژوهش را در پیشبرد اهداف توسعه
ریلی در حملونقل کشور موثر دانست.